امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

مالیات عموماً در ماه‌های پایانی سال، نهادهای حقوقی و حقیقی برای تأمین نقدینگی پایان سال با فروش یا جابه‌جایی سبد سهام خود اقدام به شناسایی سود می‌کنند، اما برخلاف سنوات گذشته با توجه به قیمت فعلی ارز و قیمت‌های مناسب جهانی نوسانات ناشی از این فروش‌ها، نه زیاد و نه طولانی‌مدت خواهد بود (مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران)

هر ساله شرکت ها در ماه های اسفند بودجه سال آینده خود را اعلام می کردند اما امسال بر اساس قوانین جدید ضرورتی برای این کار وجود ندارد و تحلیلگران در انتظار ثبات یافتن قیمت ارز برای استخراج سودها هستند.

سیاوش وکیلی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید با بیان مطلب فوق درباره مؤلفه های اثرگذار بر بازار سرمایه در سال 96 به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: تردید در ثبات نرخ ارز و قیمت جهانی کامودیتی ها دو مولفه مهم در سال جاری بودند که به رشد قابل قبول بازار کمک کردند. از آنجایی که ۶۰ درصد بازار سهام کشور به صورت مستقیم به دو متغیر «ارز» و «قیمت های جهانی» وابسته است حرکت این دو مولفه بسیار در روند بازار سرمایه موثر است.

وکیلی در اینباره افزود: دلار از پاییز روند افزایشی را در پیش گرفته به طوریکه در هفته های اخیر به مرز 5 هزار تومان نیز رسید و با وجود آنکه هم اکنون در میانه 4هزار تومان به ثبات رسیده، خوش بینی به قیمت ارز در گروه های صادرات محور بالا رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه در این باره به سودآوری شرکت های پالایشی اشاره کرد و گفت: بخشی از این افزایش قیمت در پی رشد نرخ برابری ارز طی روزها و ماه های اخیر است، زیرا افزایش قیمت ارز تاثیر مثبتی روی سهام صنایع صادرات محور می گذارد اما اصلی ترین عامل رشد قیمت شرکت های پالایشی اعلام نرخ های جدید فروش محصولات پالایشی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید تصریح کرد: البته افزایش قیمت ارز اثرگذاری منفی نیز روی سهام برخی شرکت ها از جمله خودرویی ها دارد چون بخشی از قطعات مورد نیاز در صنعت خودروسازی از طریق واردات تامین می شود که افزایش قیمت ارز، افزایش بهای تمام شده محصول را به دنبال دارد.

این فعال بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه با افزایش قیمت ارز قیمت فلزات و مواد پتروشیمی در بورس کالا رشد پیدا می کند، اظهار داشت: افزایش قیمت ارز برای این گروه ها مثبت است اما از آنجایی که اکثر مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودروسازی متشکل از فلزات و مواد پتروشیمی است می تواند تأثیر معکوسی روی این صنعت داشته باشد به خصوص که اخیراً اعلام شده به این گروه ارز مبادله ای نیز تعلق نمی گیرد.

وی درباره نوسانات روزهای اخیر بازار گفت: به صورت سنتی در ماه های پایانی سال نهادهای حقوقی و حقیقی برای تامین نقدینگی پایان سال با فروش یا جابه جایی سبد سهام خود اقدام به شناسایی سود می کنند اما بر خلاف سنوات گذشته با توجه به قیمت فعلی ارز و قیمت های مناسب جهانی نوسانات ناشی از این فروش ها زیاد و طولانی مدت نخواهد بود.

وکیلی خاطرنشان کرد: قیمت های فعلی برای خریداران جذاب است بنابراین تا پایان سال شاهد رشد شاخص کل و قیمت ها خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در پایان گفتگو با “سنا” درباره چشم انداز بازار سرمایه در سال 97 افزود: از نظر بنیادی بسیاری از صنایع از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و متغیر منفی داخلی وجود ندارد که چنانچه مواضع امریکا در خصوص وضعیت برجام نیز از ابهام خارج شود می توان انتظار سالی خوب را برای بازار سرمایه و اهالی آن داشت.

کد خبر: 98157 تاریخ: 96/12/15 منبع: سنا