امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در جریان سفر اردوغان به لندن و مصاحبه وی با شبکه خبری ارزش لیر بار دیگر یک سقوط بی‌سابقه را تجربه کرد و در بازار استانبول به ۴۳/۴ واحد در برابر هر دلار مریکا رسید؛ این رقم از زمان حذف شش صفر از لیر ترکیه در ماه ژانویه ۲۰۱۰ میلادی، کمترین ارزش لیر ترکیه در برابر دلار امریکا محسوب می‌شود (رویترز)

به گزارش رویترز، ارزش لیر ترکیه امروز (سه شنبه) یک سقوط تاریخی دیگر را در برابر دلار آمریکا و دیگر ارزهای خارجی تجربه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، در پی مصاحبه اردوغان با شبکه خبری بلومبرگ آمریکا در جریان سفر اخیرش به لندن، ارزش لیر بار دیگر یک سقوط بی‌سابقه را تجربه کرد و در بازار استانبول به 4.43 واحد در برابر هر دلار آمریکا رسید.

این رقم از زمان حذف 6 صفر از لیر ترکیه در ژانویه 2010 بدین سو، کمترین ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا محسوب می‌شود.

اردوغان در مصاحبه با بلومبرگ وعده اعمال کنترل بیشتر دولت بر بانک مرکزی در صورت پیروزی‌اش در انتخاباتزودهنگام ریاست جمهوری – و پارلمانی- در 24 ژوئن سال جاری را داده بود.

او در این مصاحبه که دیروز پخش شد تاکید کرد که با وجود استقلال بانک مرکزی ترکیه اما مدیریت این بانک نمی تواند نسبت به سیاست‌های مورد نظر راس قوه اجراییه (رییس جمهوری) بی‌تفاوت باشد و او در صورت پیروزی بر انتخابات، کنترل دولت را بر اقتصاد ترکیه از جمله بر بانک مرکزی تحکیم خواهد کرد.

دولت اردوغان با افزایش نرخ بهره مخالف است و ناظران اقتصادی یکی از دلایل افت ارزش لیر را در اختلاف دولت با بانک مرکزی بر سر افزایش نرخ بهره می دانند. اردوغان با افزایش نرخ بهره مخالف است و آن را “مادر تمام شیاطین” توصیف کرده است.

ارزش لیر ترکیه در سال جاری میلادی شاهد افت 14 درصدی در برابر دلار آمریکا بود که در نزدیک به یک دهه گذشته بی‌سابقه است. از سوی دیگر این افت ارزش پس از افت ارزش ” پزو” (واحد پول آرژانتین) بیشترین افت ارزش در پول ملی در میان کشورهای با اقتصاد در حال ظهور محسوب می شود.

دولت ترکیه با وجود افت ارزش لیر به همراه ریال ایران و روبل روسیه در ماه‌های گذشته با تاکید بر رشد اقتصادیحدود 7 درصدی این کشور به طور مداوم تاکید دارد که این کشور مشکل اقتصادی خاصی نداشته و همه شاخص‌های اقتصادی ترکیه رو به رشد است.

اقتصاد ترکیه در سال‌های 2017 و 2018 شاهد بهبود برخی شاخص‌های خود است. در این دو سال صنعت گردشگری ترکیه که در فاصله سال‌های 2013 تا 2016 در یک رکود نسبی بود بار دیگر به چرخه رونق نسبی افتاده است.

به گمان بسیاری از ناظران خروج سرمایه از ترکیه به ویژه در بخش‌هایی چون سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در خرید املاک و مستغلات و نامشخص بودن آینده سیاسی ترکیه با توجه به بحران‌های منطقه‌ای خاورمیانه را از دلایل اصلی سقوط ارزش لیر و خروج سرمایه‌های خارجی از ترکیه می‌دانند.

کد خبر: 98447 تاریخ: 97/02/25 منبع: اقتصاد آنلاین