امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با توجه به این‌که صادرات غیرنفتی کشور به حدود ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد باید حداقل چهار میلیارد دلار اعتبار برای پوشش بیمه صادرات تخصیص یابد و اگر هدف ما افزایش صادرات غیرنفتی به بالای ۵۰ میلیارد دلار در سال جاری است این رقم باید به پج میلیارد دلار افزایش یابد (مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران)

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت : پوشش بیمه صادرات باید تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد و از ۲ میلیارد دلار به حدود ۴ میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ سیدکمال سید علی در مصاحبه با رادیو اقتصاد تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید با گسترش تعامل اقتصادی و فعال سازی ظرفیت های دیپلماسی اقتصادی برای گسترش بازارهای هدف تلاش می کند و پوشش بیمه های صادرات غیرنفتی می تواند به توسعه اهداف صادرات غیرنفتی کمک کند.

وی افزود : با توجه به اینکه صادرات غیرنفتی کشور 40 میلیارد دلار می رسد باید حداقل 4 میلیارد دلار اعتبار برای پوشش بیمه صادرات تخصیص یابد و اگر هدف ما افزایش صادرات غیرنفتی به بالای 50 میلیارد دلار در سال جاری است این رقم باید به 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

سیدعلی گفت :‌ با 38 کشور قرارداد همکاری داریم و امیدواریم با ساماندهی مناسبات بانکی و نقل و انتقال پولی بتوانیم خدمات خود را به صادرات غیر نفتی به ویژه در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی افزایش دهیم .

سید علی شناسایی بازار برای کالاهای تولیدی در بازارهای جهانی، شناسایی سیستم بانکی کشورهای مختلف به منظور صادرات کالا و تامین مالی از محل منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی از طریق صدور ضمانت نامه را از وظایف صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه توسعه تولید و اشتغال با افزایش صادرات امکان پذیر است ، گفت : افزایش صادرات فولاد و پتروشیمی و دیگر کالاهای صنعتی و معدنی می تواند ارزش فعالیت صندوق را نشان دهد.

وی افزود: صندوق می تواند واحدهای تولیدی و صنعتی را در اموری همچون بازاریابی و اعتبار سنجی مشتریان در کشورهای دیگر کمک کند.

سید علی همچنین به نقش و جایگاه مهم موسسات بیمه های اعتباری در زمینه صادرات اشاره کرد و افزود : با وجود خصوصی سازی واحدهای اقتصادی در اغلب کشورها، این نوع موسسه های بیمه ای اعتباری، ماهیت دولتی خود را حفظ کرده اند و همواره پشتوانه مهمی برای صادرات شرکت های تولیدی و صنعتی هستند.

وی افزود : کشورهای دیگرهم در این زمینه نهادهای ضمانت و بیمه های خاصی را تشکیل داده اند که بیمه هرمس یک نمونه از آن است و به افزایش صادرات غیرنفتی کمک می کند.

سیدعلی وضعیت ایده ال برای پوشش بیمه صادرات را افزایش اعتبارات آن تا 7 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت‌: هر چه قدر اطمینان صادرکنندگان به دریافت پول خود بیشتر شود انگیزه آنها نیز برای افزایش صدور کالا و خدمات تقویت خواهد شد .

بنابراین گزارش برنامه دولت در سال جاری بر حمایت اساسی از صادرات متمرکز است و در سال جاری رشد صادرات غیرنفتی تا میزان 50 میلیارد دلار هدف گذاری شده است.

کدخبر:452163- منبع:تسنیم- تاریخ:18-3-95