امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

درآمدهای مالیاتی در بودجه سال‌جاری در فروردین‌ماه، ۳۷ درصد و درآمدهای ارزی نفت، ۹۹ درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است (رییس سازمان برنامه و بودجه)

محمدباقر نوبخت با اشاره به میزان تخصیص ارز در دو ماهه اول سال 97 اظهار داشت: از اول فروردین امسال تا 29 اردیبهشت تعداد اقلامی که از سوی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت ثبت سفارش شدند. شامل کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای، مصرفی و سایر هستند، 100 هزار و 198 قلم کالا به ارزش 14 میلیارد و 334 میلیون دلار بوده است. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، نوبخت به میزان واردات و صادرات در دو ماهه اول سال پرداخت و افزود: از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری بیش از 6 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده و نیز سهم صادرات 7 میلیارد و 490 میلیون دلار بوده است، بنابراین تراز تجاری کشور 1.5 میلیارد دلار مثبت است.

جزییات پرداخت ارز به کالاهای وارداتی تاپایان اردیبهشت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مقایسه میزان واردات و صادرات به نسبت دوماهه اول سال 96 پرداخت و عنوان کرد: در مدت مشابه سال 96، 6 میلیارد و 105 میلیون دلار سهم واردات بوده که 1.7 درصد در سال جاری کاهش دارد. همچنین به لحاظ ارزش دلاری، 3 درصد تقلیل یافته است. در دو ماهه سال 96 بالغ بر 5 میلیارد و 84 میلیون دلار صادرات داشتیم که امسال به 7 میلیارد و 4 میلیون دلار افزایش یافته است.

سخنگوی دولت در مورد تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی در دو ماهه امسال بیان داشت: همه ساله تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی با تأخیر روبه‌رو است و معمولاً نیمه دوم سال این کار انجام می‌شود، امسال یک گام به جلو هستیم و در حال حاضر طرح‌ها اولویت‌بندی شده و بر این اساس به آنها اعتبار تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: در این مدت 13 میلیارد و 639 میلیون تومان به طرح‌های عمرانی ملی از کل 17 هزار و 600 میلیارد تومان طرح‌های موجود که 77 درصد آنها را پوشش می‌دهد، اعتبار به صورت اوراق و نقدی تخصیص دادیم.

نوبخت یکی از مشکلات را مربوط به اوراق دانست و گفت: این اوراق برای پیمانکاران جذابیت دارد، ضمن اینکه در بورس هم می‌توانیم آن را بفروشیم. نرخ اوراق برای طرح‌های عمرانی 19 درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: 9600 میلیارد تومان به طرح‌های استانی و نیز برای طرح‌های توازن 10 درصد یعنی 1200 میلیارد  تومان اعتبار تخصیص دادیم که در مجموع 28 میلیارد و 180 میلیون تومان یعنی 47 درصد از کل اعتبار را تخصیص دادیم.

وی ابراز امیدواریم کرد، ظرف هفته‌های آینده پرداخت اعتبار از طرف خزانه شروع شود.

برابری تقریبی میزان کالای ثبت سفارش شده و ارز تخصیص داده شده

رئیس سازمان برنامه و بودجه به میزان ارز تخصیص داده‌شده به این رقم از ثبت‌سفارش‌ها پرداخت و عنوان کرد: بر اساس گزارش و آمار ارائه‌شده از 13 میلیارد و 298 میلیون دلار تخصیصی بالغ بر 6 میلیارد و 404 میلیون دلار، برای واردات کالا ارز پرداخت شده است.

رشد 99 درصدی درآمد ارزی نفت

سخنگوی دولت در مورد درآمدهای دوماهه امسال نیز خاطرنشان کرد: درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 97 در فروردین‌ماه 37 درصد و درآمدهای ارزی نفت 99 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 96 رشد دارد.

کد خبر: 98580 تاریخ: 97/03/02 منبع: اقتصاد آنلاین