امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

افزایش ریسک ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و کاهش گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره امریکا موجب خواهد شد تا قیمت طلا مسیر صعودی خود را ادامه دهد و به ۱,۴۰۰ دلار برسد (بانک ای‌ان‌زد استرالیا)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان بی سی ، قیمت جهانی طلا که در ماه می به 1300 دلار در هر اونس رسیده بود اکنون به سطح 1267 دلاری بازگشته است.

بر اساس این گزارش دانیل هاینز تحلیلگر ارشد بانک ای ان زد در این باره تاکید کرد: 2 عامل مهم می تواند بر افزایش قیمت طلا در شرایط کنونی موثر باشد. نخست برگزاری همه پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و دوم برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در روزهای 14 و 15 ژوئن.

در حالی که بانکهای مرکزی اروپا و ژاپن همچنان اجرای سیاست های انبساطی پولی و نرخ بهره منفی را در دستور کار قرار داده اند، فدرال رزرو آمریکا قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد.

البته انتشار آمارهای ناامید کننده بازار اشتغال و کار آمریکا موجب کاهش گمانه زنی ها در خصوص افزایش نرخ بهره فدرال رزرو شده و این مساله به نفعقیمت طلا بوده است.

هاینز افزود: نگرانی سرمایه گذاران انگلیسی نسبت به خروج از اتحادیه اروپا می تواند قیمت جهانی طلا را تا 1400 دلار در هر اونس افزایش دهد.

گزارش سایت طلا حاکیست، همه پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا قرار است 23 ژوئن یعنی 3 تیرماه برگزار شود. اگر کمپین خروج از اتحادیه اروپا در این همه پرسی به پیروزی برسد، ارزش پوند در برابر دلار به شدت کاهش خواهد یافت و این مساله رشد فزاینده تقاضای طلا را به همراه خواهد داشت.

افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای چین هند و ژاپن نیز می تواند تاثیر زیادی بر رشد قیمت جهانی طلا داشته باشد. میزان فروش شمش طلا در بازار ژاپن طی سه ماه نخست امسال با رشد 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده است.

وی افزود: طلا به عنوان یک پوشش در برابر تورم می تواند موجب افزایش تقاضای سرمایه گذاران شود. نشانه هایی از افزایش نرخ تورم در اقتصاد جهانی نمایان شده است.

جولیان جیساپ تحلیلگر ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس نیز گفت: نااطمینانی نسبت به همه پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا می تواند موجب افزایش قیمت طلا شود ولی تاثیر این عامل موقتی و زودگذر خواهد بود.

کدخبر:852164- منبع:سایت طلا- تاریخ: 21-3-95