امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، شاخص مدیران خرید کارخانه‌ها در بخش غیرتولیدی چین به ۵/۵۳ واحد و سفارشات صادرات جدید نیز به ۱/۵۰ رسید که نشان‌دهنده اولین رشد از ماه آوریل بوده است (بلومبرگ)

گزارش‌ها نشان می‌دهد در ماه سپتامبر، شاخص رسمی کارخانه‌های چین در بالاترین سطح دو سال اخیر خود تثبیت شد و بخش خدمات نیز اندکی رشد کرد. موضوعی که نشان می‌دهد تثبیت اقتصاد چین در ماه گذشته ادامه داشته و چشم‌انداز سیاست‌های تسهیلی بیشتر کاهش یافته است.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، بر اساس اعلام دفتر ملی آمار چین در روز شنبه، شاخص مدیران خرید بخش تولید در ماه سپتامبر در رقم 50.4 واحدی ثابت باقی ماند. این در حالی است که ماه گذشته نیز این رقم 50.4 واحد بوده و برآورد متوسط اقتصاددانان بلومبرگ نیز پیش‌بینی 50.5 واحدی را مطرح می‌کرد. ارقام بالاتر از 50 نشان‌دهنده بهبود شرایط است.

 

شاخص PMI بخش غیرتولیدی نیز از 53.5 واحد در ماه آگوست به 53.5 واحد در ماه سپتامبر رسیده و سفارشات صادرات جدید نیز به 50.1 رسیده که نشان دهنده اولین رشد از ماه آوریل بوده است.

 

روز جمعه رسانه خصوصی کایکسین و شاخص PMI تولید چین مارکیت اکونومیکز هر دو رقم 50.1 واحد را برای ماه سپتامبر گزارش کردند که مطابق با برآوردها بوده است.

 

آمار منتشر شده نشان می‌دهد که حمایت مالی دولت و رونق بازار مسکن به رشد اقتصادی چین کمک کرده است. نشانه‌های تازه‌ای ثبات ممکن است منجر به این شود که سیاست‌گذاران پس از کاهش نرخ بهره به پایین‌ترین سطح در یک سال گذشته از کاهش بیشتر نرخ بهره صرف‌نظر کنند.

 

ایریس پانگ، اقتصاددان ارشد ناتیکسیس اعلام کرد: «اقتصاد چین با حمایت دولت و با توجه به تسهیلات پولی و هزینه‌های مالی تثبیت شده است. حمایت‌هایی که موجب سرمایه‌گذاری بیشتر از پیش‌بینی‌ها شده است. با این حال، هنوز نمی‌توان گفت که همه‌چیز واقعا بهتر شده است.»

 

ون بین، محقق گروه بانکداری مین‌شنگ در پکن گفت: «سرمایه‌گذاری زیرساختی و املاک موجب تقویت رشد شده و چند شرکت در فرایند کاهش ظرفیت مازاد سودآوری زیادی داشته‌اند. فشار بلندمدت‌تر همچنان وجود دارد. چین به منظور حمایت از اقتصاد باید اصلاحاتی را در طرف عرضه انجام دهد و نقدینگی را ثابت نگهدارد.»

 

تامی شی، اقتصاددان OCBC  در سنگاپور گفت: «سفارشات صادرات جدید مجددا به بالای 50 رسیده است موضوعی که می‌تواند ناشی از افت ارزش یوآن در برابر سبد‌ ارزهای دیگر باشد و صادرات را رقابتی‌تر کند. شاید این موضوع هدف دولت چین نباشد اما در نهایت منجر به ضعف یوآن شده است.»

 

ریموند یونگ، اقتصاددان چین در گروه بانکداری ANZ گفت: «پیشرفت خوبی در تثبیت اقتصاد ایجاد شده است. ارقام اشتغال تشویق‌کننده نیست. دولت نیاز به راهی برای حل فشار بیکاری دارد.»

کد خبر: 34482 تاریخ: 10-07-95 منبع: اقتصادنیوز