امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

شاخص قیمت مسکن خصوصی سنگاپور در سه ماه منتهی به ۳۰ ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سه‌ماهه قبلی ۵/۱ درصد افت داشت که بیشترین کاهش از ژوئن ۲۰۰۹ بوده است (بلومبرگ)

قیمت مسکن سنگاپور بیشترین افت خود را در هفت سال اخیر تجربه کرد؛ این در حالی است که سازندگان مسکن این کشور در میان سیگنال‌های دولت در خصوص عقب نکشیدن از سیاست‌های محدودیت مسکن (که از سال 2009 آغاز شده) به فروش با تخفیف دارایی‌های خود پرداخته‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، شاخص دنبال‌کنده قیمت مسکن خصوصی در سنگاپور در سه ماه منتهی به 30 سپتامبر نسبت به سه‌ماهه قبلی 1.5 درصد افت داشته که بیشترین کاهش از ژوئن 2009 بوده است. سقوط قیمت‌ها برای دوازدهمین سه‌ماهه متوالی اتفاق می‌افتد که طولانی‌ترین روند نزولی از سال 1975 است.

 

راوی منون، رئیس بانک مرکزی سنگاپور ماه گذشته اعلام کرد که دولت این کشور برنامه‌ای برای کاهش محدودیت‌های مسکن در آینده نزدیک ندارد؛ حتی اگر قیمت‌ها نسبت به اوج خود در سپتامبر 2013 در حدود 11 درصد کاهش داشته و میزان فروش هم نصف شده باشد. این موضوع باعث شده تا مسکن‌سازان فشار بیشتری را برای ارائه تخفیف بیشتر، برنامه‌های پرداخت و دیگر مشوق‌های فروش سهام متحمل شوند. 

 

نیکلاس مارک، مدیر اجرایی شرکت بین‌المللی املاک SLP در سنگاپور گفت، سقوط قیمت مسکن همچنان ادامه دارد. 

 

مسکن‌های خالی زیاد

آگوستین تان، رئیس اتحادیه مسکن‌سازان سنگاپور گفت، فروش‌ واحدهای خالی موجود سه سال طول می‌کشد. علاوه بر عرضه مازاد، نرخ مسکن خالی در بالاترین سطح 11 سال اخیر قرار دارد.

 

بعد از اینکه نرخ بهره پایین و تقاضا از سوی خریداران خارجی نگرانی‌ها را در خصوص افزایش سریع و زیاد قیمت مسکن افزایش داد، محدودیت‌های مسکن شامل محدودیت هزینه‌های بازپرداخت بدهی در حدود 60 درصد از درآمد ماهانه وام‌گیرنده و عوارض بیشتر روی خرید مسکن اعمال شد. 

 

قیمت آپارتمان در مناطق شهری بهتر در سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر 1.8 درصد کاهش داشته در حالی که در سه ماهه گذشته این مناطق با رشد قیمت 0.3 درصدی مواجه شده بودند. 

 

با وجود این سنگاپور همچنان گران‌ترین بازار مسکن را در آسیا در اختیار دارد. این شهر در رتبه‌بندی گران‌ترین شهرهای دنیا پس از هنگ‌کنگ رتبه دوم آسیا را به نام خود ثبت کرده است.

کد خبر: 337451 تاریخ: 12-07-95 منبع: اقتصاد نیوز