امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

کاهش نرخ مالیات بر نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه اقدام بسیار مثبتی برای جذب نقدینگی بوده است و در واقع می‌توان گفت این تمهیدات تشویقی می‌تواند نقدینگی بیشتری را جذب بازار سرمایه کند، اما باید توجه داشت بازار سرمایه نیاز به بسته‌های سیاستی تشویقی جامع و کاملی برای فعالان و ناشران دارد (مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات، عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران)

بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در خصوص اقدامات توسعه ای دولت در بازار سرمایه عنوان داشت: ماهیت صنایع و شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه به گونه ای است که تلاشی بالاتر از سطح وزارت را طلب می کند. ناهماهنگی های موجود بین ارکان مختلف مانند وزارتخانه های ذینفع مانند صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت کار و حتی بانک مرکزی با فرض استقلال، منجر به این شده که بازار سرمایه همچنان نیازمند تلاش های منسجم و هماهنگ برای توسعه باشد.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در خصوص تأثیر کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال سهام بر بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ مالیات بر نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه اقدام بسیار مثبتی برای جذب نقدینگی بوده است و در واقع می توان گفت این تمهیدات تشویقی می تواند نقدینگی بیشتری را جذب بازار سرمایه کند. اما باید توجه داشت بازار سرمایه نیاز به بسته های سیاستی تشویقی جامع و کاملی برای فعالان و ناشران دارد. نگاه بلند مدت حاکم بر بازارهای سرمایه ایجاب می کند که اگر قصد جذب نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه را داریم لازم است مشوق های بیشتر، موثرتر و پایدارتری را در این زمینه تصویب، ابلاغ و اجرایی کنیم.

خدارحمی در خصوص دیگر اقدامات سازمان بورس برای حمایت از سهامداران به اصلاح دستورالعمل اصلاح زمان توقف و بازگشایی نمادهای بورسی اشاره داشت و افزود: یکی از بهترین تصمیمات اخذ شده که هم بر شفافیت بیشتر و هم بر ارتقای نقدشوندگی کمک می کند اصلاح دستورالعمل زمان توقف و بازگشایی نمادها بوده است. هر گونه تصمیمی در راستای کاهش زمان توقف و  همچنین بازگشایی هر چه سریعتر نمادهای بورسی، یکی از بهترین خبرهایی است که اجرایی شدن کامل آن که در نتیجه فراهم شدن زیرساخت لازم خواهد بود، می تواند به توسعه بازار سرمایه کمک وافری کند.

وی در خصوص روند جذب سرمایه های سرگردان به بازار سرمایه عنوان داشت: در صورتی که عزم ملی و فرا وزارت خانه ای برای توسعه بازار سرمایه وجود داشته باشد پتانسیل جذب بخش قابل توجهی از سرمایه های سرگردان را دارد. در مقاطع کوتاهی این پتانسیل به نتیجه رسیده است ولی همچنان تا رسیدن به سر منزل مقصود راه درازی در پیش است.

خدارحی ادامه داد: بازار سرمایه بارها توانسته مشکلات بخش های مختلف اقتصاد را برطرف کند و با اتکا به بازار سرمایه بسیاری از مسائل برطرف شده است. راه اندای بازار بدهی، انتشار اسناد خزانه و حتی گواهی سکه طلا گواه این مدعاست که بازار سرمایه می تواند نقش کلیدی در اقتصاد داشته باشد.

وی معتقد است بازار سرمایه با وجود اثرات خوبی که بر اقتصاد دارد هنوز به اندازه ای نرسیده  که بتواند بار کل اقتصاد را به دوش بکشد. از همین رو، بهتر است دولت مشوق های جدید ارزی را به شرکت های بورسی به عنوان شفاف ترین بخش اقتصاد تخصیص دهد تا بورس رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دولت باید نقش های بیشتری را به بازار سرمایه واگذار کند،گفت: اگر دولت بهای بیشتری به بازار سرمایه بدهد، این بازار در سالهای آینده بزرگتر خواهد شد و می تواند باعث رونق اقتصادی شده و سهم قابل توجهی در کل اقتصاد داشته باشد.

کد خبر: 99064 تاریخ: 97/06/05 منبع: سنا