امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

عکس‌العمل بازار به روند آزادسازی قیمت‌های پایه و فاکتور گرفتن از دلار مرجع درخصوص کالاهای مهم، باعث شده تقاضا در سهم‌های صنایع کالامحور همچنان بالا باشد، اما از سوی دیگر گام مثبت وزارت صنعت درخصوص حذف سقف قیمتی برای معاملات مس و آلومینیوم در بورس کالا قدرت ملموسی به تقاضای این سهم‌ها داد و آن‌ها را به‌عنوان اهرم در رشد شاخص مطرح کرد (سنا)

بورس تهران روند رشد روزهای گذشته را با عبور از مرز 140 هزار واحد ادامه داد. به این ترتیب جهش بیش از 1500 واحدی شاخص کل، این مولفه را به سطح 140 هزار و 309 واحد رساند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران امروز معاملات خود را در حالی آغاز کرد که رشد قیمتی اکثر نمادها در صنایع مختلف مشهود بود. برهمین اساس شاخص هم وزن نیز رشد بیش از یک درصد را به همراه داشت تا نشان دهد بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک روند صعودی داشته اند.

با مقدار رشد امروز، بازدهی شاخص کل بورس از ابتدای سال به حدود 46 درصد رسید و بازدهی در دوره یکساله نیز در محدوده 70 درصد به ثبات رسید. امروز همچنین ارزش معاملات بورس تهران 70 هزار میلیارد تومان برآورد شد که این رقم در مقایسه با روز گذشته 14 درصد رشد داشته است. همچنین حجم معاملات بورس تهران امروز با رشد 41 درصدی نسبت به روز قبل به رقم 2 میلیون و 467 هزار سهم بالغ شد.

بررسی ها نشان میدهد عکس العمل بازار به روند آزادسازی قیمت های پایه و فاکتور گرفتن از دلار مرجع در خصوص کالاهای مهم ، باعث شده تقاضا در سهم های صنایع کالامحور همچنان بالا باشد. اما از سوی دیگر گام مثبت وزارت صمت در خصوص حذف سقف قیمتی برای معاملات مس و آلومینیوم در بورس کالا قدرت ملموسی به تقاضای این سهم ها داد و آن ها را به عنوان اهرم در رشد شاخص مطرح کرد.

به این ترتیب امروز بیشترین اثر بر رشد شاخص را نماد “شپنا” به جای گذاشت. پالایش نفت اصفهان با حمایت قابل توجه بازیگران حقیقی بعد از بازگشایی توانست رشد بیش از 8 درصد را داشته باشد. همچنین این نماد با ارزش معامله 70 میلیارد تومانی پر ارزشترین معاملات امروز را رقم زد. پالایش نفت اصفهان از ابتدای سال 97 تاکنون بازدهی بیش از 40 درصدی را عاید سهامداران خود کرده است. دومین نماد موثر بر رشد شاخص، “شبندر” بود و بعد از آن نمادهای “شبندر”،”پارسان”و “وغدیر” به عنوان اهرم در رشد شاخص مطرح شدند.

اما در بحث تغییر مالکیت بازیگران حقیقی همچنان قدرت غالب بازار به شمار می روتد. در معاملات روز دوشنبه 48 میلیارد تومان جابه جایی سهام از سوی حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. در میان صنایع بورسی بیشترین تقاضای حقیقی در گروه فراورده های نفتی بود و بعد از آن گروه های چند رشته ای صنعتی و فلزات اساسی مورد توجه بازیگران خرد قرار گرفتند. همچنین این گروه امروز بیشترین خرید را در نماد “شپنا” و بعد از آن “شتران” داشت.

اما بازیگران بزرگ بازار امروز بیشترین تقاضا را در گروه های فنی مهندسی، تامین آب و برق و سرمایه گذاری ها داشتند. همچنین بزرگان بازار امروز بیشترین حمایت را از نماد های “فولاد” و “شبریز” داشتند.

در میان صنایع بورسی انتشار و چاپ با رشد قیمتی پنج درصدی در صدر صنایع بورسی قرار داشت. “چافست” که طی روزهای اخیر برنامه افزایش سرمایه 250 درصدی داشته است، بعد از نوسان 50 درصدی در قیمت طی معاملات امروز متوقف شد تا کنفرانس اطلاع رسانی را برگزار کند. فرآورده های نفتی دومین صنعت مثبت امروز از نظر رشد قیمتی بود. این صنعت که همچنان تحت تاثیر تحولات قیمت گذاری مورد توجه سهامداران است امروز نیز در اکثر نماد ها روندی سبزپوش داشت، با این وجود “شتران” بیشترین رشد قیمتی را در این صنعت به ثبت رساند.

کد خبر: 99066 تاریخ: 97/06/05 منبع: سنا