امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

مقامات امریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه امریکا خواهند شد (معاون مدیرعامل شرکت سینوپک)

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ‘هوانگ ونشنگ’ معاون مدیرعامل شرکت سینوپک (China Petroleum & Chemical Corp) روز سه شنبه در این مورد تصریح کرد: برخی از پالایشگاه های پایین دست ما برای پالایش نفت خام ایران طراحی شده اند اگر ما واردات را متوقف کنیم، این پالایشگاه ها آسیب خواهند دید.

پیش از این رویترز گزارش کرده بود شرکت های ‘جوهای جنرونگ’ و ‘سینوپک’ از این به بعد محموله های نفت خریداری شده از ایران را با نفتکش های شرکت ملی ایران حمل می کنند تا بتوانند به خرید نفت از تهران برغم تحریم های آمریکا ادامه دهند.

در ادامه این مطلب آمده بود این تغییرات و آغاز حمل نفت با کشتی های ایرانی نشان می دهد که چین به هیچ وجه قصد ندارد تحریم های نفتی آمریکا را اجرایی کند.

این خبرگزاری گزارش کرده بود در ماه ژوئیه تمام 17 محموله نفتی خریداری شده چین از ایران توسط تانکرهای شرکت ملی نفتکش ایران به چین حمل شده اند، در ماه ژوئن نیز از 19 محموله حمل شده تنها هشت تانکر توسط شرکت های چینی بوده است.

با این حال شرکت های نفت چین، سینوپک و جوهای جنرونگ چنین موضوعی را تکذیب کرده اند.

در ماه گذشته، چین روزانه حدود 23.8 میلیون بشکه برابر با روزانه 767 هزار بشکه از ایران نفت خریداری کرده است در ماه ژوئن نیز این رقم 19.8 میلیون بشکه یا 660 هزار بشکه در روز بوده است.

طبق آمار گمرک چین، در سال 2017 نیز چین به طور متوسط روزانه 623 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

مقامات آمریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد.

تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از این کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.

‘هوانگ ونشنگ’ معاون مدیرعامل شرکت سینوپک (China Petroleum & Chemical Corp) همچنین تاکید کرد که جنگ تجاری چین و آمریکا، تاثیر محدودی بر سود این شرکت داشته است.

کد خبر: 99092 تاریخ: 97/06/06 منبع: اقتصاد آنلاین