امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

میزان عرضه نفت اوپک در طول ماه‌های جولای و آگوست سال جاری میلادی ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و موجب شده میزان عرضه این سازمان به سطح ۳۲ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین میزان تولید آن در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود (رویترز)

* علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

پس از آنکه در پی گزارش سازمان اطلاعات انرژی از کاهش بیش از انتظار موجودی نفت امریکا بهای نفت به سقف کانال ۷۷ دلار رسید، در آغاز معاملات روز دوشنبه قیمت ها با قدری کاهش همراه شد.

بر این اساس قیمت برنت در بازار لندن با ۱۶ سنت کاهش به ۷۷ دلار و ۴۸ سنت رسید و نفت وست تگزاس نیز در بازار نیویورک  ۶۹ دلار و ۶۲ سنت معامله شد که ۱۸ سنت کمتر از قیمت پایانی روز گذشته است. اگرچه افزایش عرضه اوپک، تعدیل شدن تقاضای فصلی و تعطیلی بازارهای امریکا موجب وقفه در رشد قیمت شده است، ولی بسیاری از تحلیلگران هنوز از آینده عرضه نفت در اثر اجرای تحریم های ایران نگرانند و روندی صعودی برای نفت متصورند.

افزایش عرضه ی اوپک با لیبی و عراق

به نظر می رسد که انتشار گزارش اوپک از افزایش عرضه کشورهای عضو و افزایش تولید امریکا با کاستن از نگرانی ها در خصوص غلبه تقاضا بر عرضه از مهم ترین دلایل نوسان منفی نفت در بازارهاست.

به گزارش رویترز میزان عرضه اوپک در طول ماه های جولای و آگوست ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و موجب شده تا میزان عرضه این سازمان به سطح ۳۲ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین میزان تولید آن در سال ۲۰۱۸ محسوب می شود. بررسی ها نشان می دهد که از سر گیری تولید در لیبی و افزایش صادرات عراق افزایش تولید اوپک را موجب شده است.

از سوی دیگر داده های موسسه بیکر هیوز از تعداد دکل های نفتی حاکی از این است که بار دیگر تعداد تجهیزات حفاری جدید در هفته قبل افزایش یافته است. بر اساس گزارش این موسسه میزان دکل های حفاری جدید در آخرین هفته آگوست با دو دستگاه افزایش به ۸۶۲ دکل رسیده، افزایش دکل های حفاری علاوه بر آنکه نشان دهنده افزایش تخمین تولید نفت در ماه های آینده است، نقش بسزایی در افزایش تولید نفت امریکا دارد. از نیمه سال ۲۰۱۶ تا کنون افزایش دکل های حفاری موجب رشد بیش از ۳۰ درصدی تولید امریکا و رسیدن آن به ۱۱ میلیون بشکه در روز شده است.

کاهش تقاضای فصلی در امریکا

هفته گذشته شاهد کاهش فراتر از انتظار ذخایر نفت امریکا بودیم. بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی میزان ذخایر تجاری در ادامه روند کاهشی خود که از نیمه آگوست آغاز شده در آخرین موجودی ثبت شده دو میلیون و ۵۶۶ هزار بشکه دیگر کاهش یافت، در حالی که پیش بینی می شد تنها ۶۸۶ هزار بشکه کاسته شود. با این حال برآوردهای صورت گرفته از میزان تقاضا نشان می دهد که با نزدیک شدن به پایان فصل گرما، همانطور که هر سال شاهد هستیم، میزان تقاضا با یک وقفه کوتاه مدت مواجه می شود، همچنان که گزارش موسسه نفت امریکا نیز این امر را نشان می دهد. بر اساس تازه ترین گزارش این موسسه میزان موجودی نفت بر خلاف پیش بینی کاهش پنج میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه ای، معادل ۳۸ هزار بشکه افزایش داشته است.

چشم انداز هفتگی بازار نفت

امروز بازارهای امریکا با توجه به مناسبت روز کارگر در آن کشور تعطیل هستند، بنابراین انتظار می رود که حجم معاملات پایین تر از روزهای عادی باشد و معلق بودن قیمت با نوسان منفی طبیعی است. همچنین بازارها هفته پر خبری را پیش رو ندارند، در نتیجه تکیه سرمایه گذاران بر عوامل بنیادی خواهد بود. روند قیمت نفت در ماه گذشته نشان می دهد که چسبندگی قیمت با توجه به نگرانی های بازار از کاهش عرضه در آینده نزدیک، بیشتر رو به بالاست. نگرانی ها از اجرای تحریم های نفتی امریکا علیه ایران، انتظار رشد قیمت را در بازار نهادینه کرده است. از سوی دیگر، ادامه جنگ تعرفه ای و محدودیت های تجاری بین ایالات متحده و قدرت های بزرگ اقتصادی موجب نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی شده است که می تواند تقاضای انرژی را کاهش دهد. با این وجود بنظر می رسد کاهش عرضه در طول دو ماه آینده مسئله جدی تری برای سرمایه گذاران تلقی می شود. همچنین، بررسی حجم معاملات نشان می دهد که تعداد قراردادها در هفته پایانی آگوست رشد ۲.۱ درصدی داشته و در مجموع ماه گذشته میلادی رشدی معادل ۴.۳ درصد را نسبت به ماه قبل از آن تجربه کرده است. بررسی روند قیمتی نیز نشان می دهد که بهای نفت در ماه قبلی رشد ۱.۵ درصدی را بر جای گذاشته است. با توجه به حمایت های قیمتی که اندیکاتورهای تکنیکال در سطوح ۷۵ دلار و ۷۰ دلار نشان می دهند، پیش بینی می شود بهای نفت با یک وقفه کوتاه بدلیل تعدیل تقاضای فصلی، در شیبی ملایم به روند صعودی خود ادامه دهد.

کد خبر: 99146 تاریخ: 97/06/12 منبع: سنا