امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در پنج ماه سال جاری ۳/۴ میلیارد دلار یعنی بیش از ۲۰ درصد واردات اختصاص به کالای سرمایه‌ای داشته، تاکنون از ۳۶ طرح اقتصاد مقاومتی ۱۲ طرح به بهره‌برداری رسیده که بخش‌های فولاد، پتروشیمی، صنایع نفت و گاز جزو این طرح می‌باشند (شاتا)

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شاتا، حسین ابویی مهریزی با اشاره به اینکه تاکنون از ۳۶ طرح اقتصاد مقاومتی ۱۲ طرح به بهره برداری رسیده است، گفت: این ۳۶ طرح در بخش‌های فولاد، پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، طلا و مس و لوازم خانگی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بهره برداری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی آثار مثبتی در کشور دارد، اظهار داشت: اثرات خوب و تحول آفرین آن را در ایجاد زنجیره ارزش رشته‌های صنعتی همچنین تحول و توسعه محل استقرار طرح‌ها در استان‌های مختلف کشور می‌توان به وضوح دید.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین طرح‌ها از این ۱۲ طرح  بهره‌برداری شده در استان‌های سمنان و البرز مستقر است که در زمینه‌های تولید ترانس قدرت برق، فولاد، دارو سازی فعالیت دارند، گفت: در ۵ ماه فرصت باقی مانده تا پایان سال بطور متوسط هر ۳ ماه یکبار این طرح‌ها در استان‌های مختلف کشور به بهره برداری رسمی می‌رسند و تمرکز ما روی ۳ ماهه سوم پایان سال است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: برابر گزارش رسمی گمرک در پنج ماهه نخست امسال ۱۶.۷ میلیارد دلار کالا وارد کشور شد که ۳.۴ میلیارد دلار یعنی بیش از ۲۰ درصد آن کالای سرمایه‌ای بود.

وی ادامه داد: در این مدت در مجموع ۱۳ میلیون و ۱۶۶ هزار تن کالا وارد کشور شده است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال، از نظر وزنی ۶.۴ درصد کاهش نشان می دهد و از لحاظ ارزشی نیز افت ۲.۸ درصدی را ثبت کرده است.

وی میزان صادرات با احتساب میعانات گازی را ۵۰ میلیون تن در دوره پنج ماهه نخست اعلام کرد و گفت: ارزش صادرات به رقم ۱۹.۱ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه در پارسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۵.۶ و ۱۰.۲ درصد رشد را ثبت کرده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: آمار پنج ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که کالاهای مصرفی وارداتی به رقم ۲.۹ میلیارد دلار رسید که سهم ۱۷.۳ درصدی از کل واردات را در برگرفت، علاوه بر این کالاهای واسطه‌ای نیز با رقم ۱۰.۳ میلیارد دلار، سهمی به میزان ۶۱.۶ درصد را به خود اختصاص داد.

ابویی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۶۶ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی و معدنی در نیمه نخست امسال توسط این وزارتخانه صادر شده که از لحاظ تعداد در مقایسه با پارسال ۱۰.۴ رشد داشته است، اظهار داشت: این تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده از نظر سرمایه گذاری و اشتغال در مقایسه با ۶ ماهه نخست پارسال به ترتیب ۱۲۷ و ۲۹.۱ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۳۶۴ فقره پروانه اکتشاف معدنی، ۲۸۰ فقره گواهی اکتشاف معدنی همچنین ۴۰۲ فقره پروانه بهره برداری معدنی در شش ماه نخست امسال توسط این وزارتخانه برای متقاضیان صادر شد، گفت: این رقم در مقایسه با  مدت مشابه سال گذشته از نظر صدور پروانه اکتشاف  ۵.۲ درصد و از لحاظ پروانه بهره برداری معدنی ۱۲ درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص صدور جوازهای تاسیس صنعتی و معدنی در دوره زمانی ۶ ماهه نخست امسال، گفت: در این مدت ۷ هزار و ۸۵۳ فقره جواز تاسیس صنعتی و معدنی از سوی این وزارتخانه صادر شده که نسبت به مدت مشابه  ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

کدخبر:6325197- منبع:مهر- تاریخ:12-7-95