امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

بخشی از رشد نقدینگی در سال‌های اخیر به‌واسطه معضلات بانکی، بخشی متأثر از مشکلات دولت و بخشی دیگر هم به‌دلیل سیاست‌های نادرست بانک مرکزی بوده است؛ در وهله اول بانک مرکزی با توجه به این‌که به تمام گردش‌های اشخاص حقیقی و حقوقی و مشکلات سیستم بانک‌ها دسترسی دارد، باید یک بسته سیاستی ارائه دهد که ممکن است تأثیرات این بسته در کوتاه‌مدت و بلندمدت متفاوت باشد (علیرضا کدیور، عضو هیأت مدیره شرکت فرابورس عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران)

علیرضا کدیور، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صحبت درباره نقدینگی که امروزه به بزرگترین چالش اقتصادی تبدیل شده‌است بسیار مفصل خواهد بود، گفت: بخشی از رشد نقدینگی در سال‌های اخیر به واسطه معضلات بانکی، بخشی متاثر از مشکلات دولت و بخشی دیگر هم به دلیل سیاست‌های نادرست بانک مرکزی بوده است.

وی افزود: در وهله اول بانک مرکزی با توجه به اینکه به تمام گردش‌های اشخاص حقیقی و حقوقی و مشکلات سیستم بانک‌ها دسترسی دارد، باید یک بسته سیاستی ارائه دهد که ممکن است تاثیرات این بسته در کوتاه مدت و بلندمدت متفاوت باشد.

کدیور ادامه داد: لازمه ارائه این بسته تشکیل جلساتی کارشناسی با متخصصان اقتصادی و بانکی است که منجر به تصمیمات اجرایی شود و این بسته می‌تواند شامل سیاست‌هایی مثل افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، ادغام و حتی منحل شدن برخی بانک‌ها باشند.

این کارشناس اقتصادی گفت: باید توجه کرد هر تصمیم و راه‌حلی که برای حل بحران نقدینگی اتخاذ شود قطعا مثل یک عمل جراحی نمی‌تواند بدون خونریزی و عوارض جانبی باشد.

وی نرخ تورم واقعی را بیشتر از آنچه اعلام می‌شود دانست و افزود: سبد تورم شامل کالاهای فراوانی می‌شود، اما من معتقدم نرخ تورم کالاهای مصرفی و روزمره مردم بدون شک بالای 50درصد است.

کدیور در پاسخ به این پرسش که آیا طرح‌هایی مانند ارائه کوپن الکترونیکی به مردم راهگشا خواهد بود؟ گفت: اگر این طرح‌ها به درستی و صرفا برای جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه اجرایی شود قطعا ثمربخش خواهند بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته باید شناسایی آن‌دهک‌های پایین درست انجام شود و مکانیزم اجرای آن به گونه‌ای باشد که سبدی از نیاز‌های اساسی آن افراد به دستشان برسد.

وی دلایل افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر را محدودیت در مراوادات ارزی با خارج از کشور و هجوم مردم برای تبدیل ریال خود به یک دارایی مطمئن دانست وخاطرنشان کرد: اگر مشکلات بانکی و مراودات ارزی ما حل شود قطعا شاهد کاهش شدید نرخ ارز خواهیم بود اما ممکن است در کوتاه‌مدت شرایط بدترهم بشود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه در حال حاضر نرخ واقعی ارز باید کمتر باشد، گفت: ما سه نوع ارز داریم؛ یکی ارز دولتی که نرخ آن 4200تومان است و منحصر به واردات کالاهای اساسی است، دومی ارز 8هزار تومانی که به واردات کالاهای غیراساسی اما مجاز اختصاص دارد و ارز سوم هم مربوط به معاملات بازار آزاد است.

وی در این خصوص افزود: باید توجه کرد که سهم هرکدام از ارز‌های نامبرده در اقتصاد کشور چقدر است؟ فرض می‌کنیم سهم ارز 4200تومانی 30درصد، ارز 8000تومانی حدود 50 تا 60درصد یا بیشتر و سهم ارز آزاد هم  تا 10تا15 درصد است. اگر یک میانگین وزنی از نرخ و میزان مصرف این ارز‌ها گرفته شود، می‌بینیم که نرخ ارز در محدوده 14هزار تومان قرار ندارد و بسیار کمتر خواهد بود.

کد خبر: 99125 تاریخ: 97/06/27 منبع: اقتصاد آنلاین