امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

قیمت نفت با پایان جلسه الجزایر و عدم تمایل سران تولیدکننده طلای سیاه بر افزایش سقف تولیدات با رشد دو درصدی در بازارهای جهانی رو‌به‌رو شد؛ در حالی که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با سخت‌گیری‌های امریکا درخصوص ایران قیمت این کالا به ۱۰۰ دلار هم خواهد رسید (سنا)

قیمت نفت امروز در بازارهای جهانی در پی تصمیم اوپک برای بالا نبردن سطح تولیدات با افزایش چشمگیری رو به رو شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، نشست اخیر اوپک در الجزایر بازار نفت را با صعود چشمگیری همراه کرد در حالی که عربستان و روسیه بر خلاف مواضع آمریکا تصمیم گرفتند تا تولیدات خود را افزایش ندهند.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت با پایان جلسه الجزایر و عدم تمایل سران تولیدکننده طلای سیاه بر افزایش سقف تولیدات با رشد 2 درصدی در بازارهای جهانی رو به رو شد. در حالی که کارشناسان پیش بینی می کنند با سخت گیری های آمریکا در خصوص ایران قیمت این کالا به 100 دلار هم خواهد رسید.

به این ترتیب، قیمت آتی نفت برنت برای تحویل در ماه می به هر بشکه 80 دلار و 43 سنت رسید و رشد 2 درصدی را از آن خود کرد.

قیمت نفت وست تگزاس آمریکا نیز با افزایش 1.8 درصدی به هر بشکه 72 دلار و 6 سنت رسید.

بزرگ ترین تاجران نفتی آمریکا اذعان دارند در صورت ادامه تحریم ایران توسط آمریکا قیمت این کالا تا تعطیلات کریسمس به 90 دلار می رسد و پس از آن در ابتدای روزهای سال 2019 میلادی به هر بشکه 100 دلار خواهد رسید.

در این میان، اوپک در گزارشی به بررسی چشم ‌انداز بلند مدت بازار این کالا پرداخت و اعلام داشت تولید نفت آمریکا در پنج سال آینده رشدی باثبات را تجربه خواهد کرد و افزایش تولیدات از سوی سایر کشورهای خارج از اوپک، تقاضا برای نفت خام این سازمان را کاهش خواهد داد.

در این گزارش پیش‌ بینی شده که دو سوم از عرضه جدید نفت در سال‌ های پیش رو از سوی آمریکا وارد بازار می شود.

بر طبق پیش ‌بینی اوپک میزان تولید نفت و میعانات تولیدکنندگان خارج از این سازمان از 57.5 میلیون بشکه در روز در سال 2017 به 66.1 میلیون بشکه در سال 2023 خواهد رسید.

در این میان، انتظار می‌ رود تولید نفت خام آمریکا تا آن زمان به 133.4 میلیون بشکه در روز برسد. به این ترتیب با افزایش تولید در خارج از اوپک، تقاضا برای نفت خام این سازمان از 32.6میلیون بشکه در سال گذشته به 31.6 میلیون بشکه در سال 2023 کاهش خواهد بافت.

در چشم‌ انداز ارائه شده از سوی اوپک، میزان تقاضا برای نفت خام در سال 2020 در سطح 101.9 میلیون بشکه برآورد شده است. این رقم نسبت به پیش بینی سال گذشته افزایشی 1.2 میلیون بشکه ای را نشان می دهد .

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر با رشدی 1.3 درصدی در سطح 79.24 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه نوامبر با افزایشی 1.2 درصدی به 71.65 دلار رسیده است.

کد خبر: 99166 تاریخ: 97/07/02 منبع: سنا