امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

کاهش ۲۰ درصدی نرخ ارز در مدت زمان بسیار کوتاه، بر سایر بخش‌های اقتصادی نیز اثرگذار است و همان‌طور که شاهد بودیم، این نوسانات موجب شد تا به همه بازارها شوک وارد شود و به‌دنبال آن رفتارهای توده‌وار هیجانی سنگین در بازار سرمایه شکل بگیرد (مدیرعامل سرمایه‌گذاری دانایان پارس، عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران)

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس با بیان اینکه قیمت سهام شرکت ها در نرخ های فعلی ارزنده است، ابراز داشت: به زودی منطق جایگزین رفتارهای هیجانی می شود.

شهاب الدین شمس در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: طی روزهای اخیر، نرخ ارز به عنوان یک متغیر بزرگ و مهم اقتصادی دچار نوسانات زیادی شد و دلاری که در نرخ 17-18 هزار تومان معامله می شد با انفجار حباب هم اکنون در حدود 14 هزار تومان معامله می شود.

وی ادامه داد: کاهش 20 درصدی نرخ ارز در مدت زمان بسیار کوتاه، بر سایر بخش های اقتصادی نیز اثرگذار است و همان طور که شاهد بودیم، این نوسانات موجب شد تا به همه بازار ها شوک وارد شود و به دنبال آن رفتارهای توده وار هیجانی سنگین در بازار سرمایه شکل بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز، رفتار دلال ها را در این بازار تغییر داد، ابراز داشت: البته هم اکنون نرخ ارز تا حد زیادی تثبیت شده و دیگر از نوسان های ناگهانی و عجیب خبری نیست. همین امر باعث برقراری آرامش در این بازار ارز و سرمایه می شود و  رفتار توده وار را به عمل مبتنی بر تحلیل تبدیل می کند.

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس به یکی دیگر از موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت:  نکته بعدی که در سطوح بالای کشور نیز مطرح شد FATF بود. تصویب یا عدم تصویب لوایح FATF ، مسیر حرکتی متفاوتی را برای اقتصاد رقم می زد که امروز با به تصویب رسیدن CFT به عنوان آخرین لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی، یکی از ابهامات بازار تا حد زیادی، برطرف شد.

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس با بیان اینکه روشن شدن ابعاد برنامه های کشور برای مقابله با تحریم ها، چه در قالب مذاکره با اروپایی ها و چه در قالب مذاکره با سایر شرکا، از دیگر مسایل این روزهای بازار سرمایه است، افزود: مذاکرات با نتایج مثبت موجب شده تا انتظار فروش نفت در سطح بالایی تامین و سطح فروش سایر شرکت ها نیز با راهکارهایی حفظ شود.

وی تاکید کرد: زمانی که فضای تصمیم گیری مبهم باشد، رفتارهای ناگهانی و بدون منطق مشاهده می شود که مثال آن حجم و ارزش معاملات روز گذشته بازار سرمایه است. در حالی که کاملا مشخص است که سهام شرکت ها همچنان ارزنده هستند و جمیع موارد یاد شده موجب می شود تا در بازار سرمایه مجددا بر اساس تحلیل و کار کارشناسی تصمیم گیری شود.

شهاب الدین شمس با اشاره به اینکه نقدینگی سرگردان جایگزین بهتری از بازار سرمایه ندارد، ابراز داشت: به زودی و با تثبیت شرایط، منطق بر هیجان غلبه کرده و بازار به روند منطقی خود برمی گردد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که برای کنترل رفتار هیجانی در بازار سرمایه چه راهکاری پیشنهاد می کنید، خاطرنشان کرد: در کشورهایی با بازار توسعه یافته، توصیه می شود که افراد از سرمایه گذاری مستقیم پرهیز کنند. طی سال های اخیر نیز صندوق های سرمایه گذاری در کشور توسعه و عملکرد خوبی داشته اند و گزینه مناسبی برای حضور دارایی های نقدی به شمار می روند.  از همین رو، بهتر است که سرمایه ها به سمت صندوق ها و سبدگردان ها هدایت شوند که خوشبختانه این موضوع در حال پررنگ تر شدن است.

شمس در پایان تاکید کرد: در هر صورت حقوقی ها نیز باید رفتار عقلایی در بازار داشته باشند و در شرایط هیجانی بازار، نقش بازارگردان را ایفا کرده و با توجه به ارزندگی سهم و منطق اقتصادی، رفتار حمایتی از سهام داشته باشند.

کد خبر: 99228 تاریخ: 97/07/15 منبع: سنا