امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با افزایش اوراق خزانه ۱۰ساله امریکا به بالاترین میزان نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی در پی اقدامات رییس بانک مرکزی این کشور، اقتصاد این کشور را زیرورو کرد و در ادامه سیاست‌های انقباضی در امریکا در پی افزایش نرخ بهره امری بعید به نظر نمی‌رسد (سنا)

افت سنگین شاخص های بازار آمریکا در روزهای اخیر نه تنها عامل بیرونی نداشته بلکه تمامی عوامل داخلی این کشور موجب افت شدید شاخص ها در این بازار شدند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، رئیس جمهور آمریکا که تمامی تقصیرها را بابت افت شاخص ها در هفته گذشته بر دوش فدرال رزرو و نرخ بهره انداخت، اطلاع نداشت که بیشترین تقصیر متوجه خود اوست. یعنی رئیس دولت آمریکا.

طوفان شدیدی هفته گذشته بازار آمریکا را زیر و رو کرد و پس از آن به بازار اروپا خسارات شدیدی وارد کرد و شاخص های قاره سبز را به پایین ترین میزان نسبت به سال 2016 میلادی رساند. پس از آن وارد بازار چین شد و در حدود یک هزار سهم را با افت شدیدی رو به رو کرد.

اما دلیل عمده افت این شاخص ها چه بود.

دیوانگی فدرال رزرو

اگر بر اساس منطق پیش برویم میبینیم که با افزایش اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به بالاترین میزان نسبت به سال 2011 میلادی در پی اقدامات جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی این کشور، اقتصاد این کشور را زیر و رو کرد.

ادامه سیاست های انقباضی در آمریکا در پی افزایش نرخ بهره امری بعید به نظر نمی رسد. عاملی که از ادامه روند افزایشی شاخص ها  در بازار امریکا جلوگیری کرد.

بدرفتاری های تجاری ترامپ

معلوم نیست که رئیس جمهور آمریکا در جریان است یا خیر که این رفتارهای بد تجاری وی با چین از دیوانگی های فدرال رزرو هم برای بازار بدتر بوده و تأثیر منفی شدیدتری داشته است.

اغلب شرکت ها از ادامه بیزینس خود بازمانده اند و در تأمین مواد اولیه عاجز شده اند. تعرفه زیاد واردات از چین به آمریکا کسب و کار بیشتر شرکت های تکنولوژی ساکن سیلیکون ولی را مختل کرده است .

شرکت های شیمیایی، شرکت های صنعتی و شرکت های تولید کننده مواد اولیه در پی کاهش میزان تولیدات با کاهش میزان مشتریان خود رو به رو شده اند .

حتی شرکت هایی که در زمینه فشن و مد نیز فعالیت داشتند با اختلال تولید رو به رو شده اند در این میان می توان به شرکت لوکس لویی ویتون اشاره داشت که در پی کاهش میزان واردات از چین، با کمبود تولید همراه بوده است .

پیش بینی های صندوق بین المللی پول

پیش بینی صندوق بین المللی پول مبنی بر کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش تنش های اقتصادی موجب بروز نگرانی های متعدد در بازارهای نوظهور شده است.

با افزایش قیمت نفت خام وست تگزاس در ماه های اخیر و کاهش میزان عرضه نفت از سوی ایران موجب شده تا آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود نسبت به بروز بحران عرضه نفت در آینده ای نزدیک هشدار دهد .

کد خبر: 99310 تاریخ: 97/07/22 منبع: سنا