امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا، برای اولین بار در ایران نشان‌گر سبک و بازدهی شرکت‌های بورس و فرابورس (موسوم به مارکت بارومتر) را در وب سایت rahavard365.com عرضه کرد که وضعیت بازدهی شرکت‌های بازار را در دوره‌های زمانی روز، هفته، ماه، سه ماه، شش ماه و یک سال نشان می‌دهد (بورس پرس)

برای اولین بار در ایران نشانگری بکارگرفته شده که وضعیت بازدهی شرکت‌های بورسی و فرابورسی را در دوره‌های زمانی روز، هفته، ماه، ۳ و ۶ ماه و یک ساله نشان می‌دهد و به انتخاب شرکت‌ها کمک می کند.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا، برای اولین بار در ایران نشانگر سبک و بازدهی شرکت‌های بورس و فرابورس (موسوم به مارکت بارومتر) را در وب سایت ره‌آورد ۳۶۵ (rahavard365.com) عرضه کرد. این نشانگر، وضعیت بازدهی شرکت‌های بازار را در دوره‌های زمانی روز، هفته، ماه، ۳ ماه، ۶ ماه و سال نشان می‌دهد.

این روش نمایش اطلاعات برای اولین بار توسط شرکت Morningstar برای دسته بندی صندوق‌های سرمایه گذاری به کار گرفته شد.

نشانگر سبک و بازدهی از یک مربع ۹ خانه‌ای تشکیل شده که محور افقی آن نشان دهنده ارزش بازار شرکت‌ها (کوچک، متوسط، بزرگ) و محور عمودی آن نشان دهنده سبک شرکت‌ها (رشدی، میانه و ارزشی) است که از بررسی وضعیت سودآوری، ارزش ذاتی و مقایسه شرکت‌ها با صنعت آنها حاصل شده است.

هر خانه این مربع میانگین بازدهی شرکت‌های آن خانه را در قالب رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد. برای محاسبه بازدهی شرکت‌ها نیز از پارامترهای میزان تغییرات قیمت، سودهای نقدی و مزایای حاصل از افزایش سرمایه در دوره مورد نظر استفاده شده است.

این نشانگر به سرمایه‌گذاران در انتخاب شرکت‌ها جهت ایجاد تنوع در سبد دارایی و کاهش ریسک سرمایه گذاری کمک می‌کند.

همچنین سرمایه‌گذارانی که دارای استراتژی مشخص برای انتخاب شرکت هستند به راحتی می‌توانند شرکت‌های موجود در هر دسته را مشاهده کنند. برای نمونه وارن بافت که یکی از سرمایه گذاران موفق در دنیا است اکثرا شرکت‌های کوچک و ارزشی را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کند.

کد خبر: 326642 تاریخ: 27-07-95 منبع: بورس پرس