امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

زیرساخت‌های لازم برای عرضه نفت در بازار سرمایه کاملاً مهیا است و اگر براساس بازخوردها شرکت ملی نفت تمایلی به ادامه عرضه‌ها داشته باشد برای بورس انرژی محدودیتی وجود ندارد (مدیرعامل بورس انرژی)

مدیرعامل بورس انرژی ایران با تاکید بر اینکه پس از سال ها شاهد عرضه موفق نفت در بورس انرژی بودیم گفت: هدفی که بر اساس برنامه ششم توسعه به یک قانون تبدیل شده بود و بیش از پانزده سال دنبال می شد، امروز با شرایط استاندارد، عملیاتی شد. به نظر می رسد عرضه نفت در بورس انرژی برای شروع نتایج قابل قبولی داشت. امیدواریم با کمک بخش خصوصی، شرکت ملی نفت و با تلاشی که در دستور کار بورس انرژی قرار دارد شاهد رونق بیشتر این پروژه باشیم.

سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن بیان مطلب فوق در خصوص جزییات عرضه امروز نفت خام به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: بر اساس اطلاعیه ای که روزهای گذشته منتشر شد امروز یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شد و خریداران می توانستند حداقل 35 هزار بشکه یا مضربی از این عدد را خریداری کنند.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: خوشبختانه امروز 8 محموله 35 هزار بشکه ای که جمع آن 280 هزار بشکه می شود با قیمت 74 دلار و 85 سنت (برای هر بشکه) خریداری شد.

سید علی حسینی به نحوه تسویه معاملات اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعیه عرضه 20 درصد از ارزش معاملات ریالی و 80 درصد آن ارزی است که مسئولیت تسویه بخش ریالی بر عهده سپرده گذاری مرکزی و مسئولیت بخش ارزی بر عهده شرکت ملی نفت است.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی شروع دوره بارگیری نفت عرضه شده در بورس انرژی، یک ماه پس از معاملات امروز است و خریدار برای تسویه بخش ارزی 50 روز مهلت دارد.

حسینی ادامه داد: در صورت تمایل عرضه کننده و بر اساس مقررات، می توانیم نفت باقی مانده را روی سامانه معاملات تا عرضه بعدی حفظ کنیم  تا خریداران در روزهای آتی بتوانند با قیمت کشف شده فعلی نفت خریداری کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ابراز امیدواری کرد تا عرضه نفت در بورس انرژی تداوم داشته باشد و گفت: زیرساخت های لازم برای عرضه نفت در بازار سرمایه کاملا مهیا است و اگر بر اساس بازخوردها شرکت ملی نفت تمایلی به ادامه عرضه ها داشته باشد برای بورس انرژی محدودیتی وجود ندارد.

کد خبر: 99361 تاریخ: 97/08/06 منبع: سنا