امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

مهم‌ترین علل تأخیر در واگذاری مسکن مهر، تأمین نکردن به‌موقع منابع مالی و همکاری نکردن بانک‌ها به‌ویژه بانک مسکن بوده و یارانه‌های مسکن مهر در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به یک سوم کاهش یافته و در سال ۹۵ هم تخصیصی داده نشده است (رییس کمیسیون عمران مجلس)

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات مسکن مهر، همکاری نکردن بانک ها به ویژه بانک مسکن است، گفت: یارانه های مسکن مهر در سال های ۹۳ و ۹۴ به یک سوم کاهش یافت و در سال ۹۵ هم چیزی تخصیصی داده نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین علل تأخیر در واگذاری مسکن مهر تأمین نکردن به موقع منابع مالی و نبود نگاه کارشناسی در جانمایی بود.

داوود محمدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، درباره تأخیر واگذاری مسکن های مهر افزود: کمیسیون اصل 90 با توجه به شکایت های متعدد مردم، بررسی و تحقیق از مسکن مهر را در دستور کار قرار داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت: در سال 85 حدود 20 میلیون خانوار و 18 میلیون مسکن داشتیم یعنی حدود 2 میلیون کمبود داشتیم که باید تأمین می شد و همچین سالانه 200 هزار مسکن مستهلک به این آمار اضافه می شد.

عبدالکریم حسین زاده افزود: در طرح جدید جامع مسکن که وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تهیه کرد نیاز سالانه مسکن را 500 هزار و میزان مسکن استهلاکی را 250 هزار واحد برآورد کرد.

وی ادامه داد: طرح مسکن مهر در حوزه های مالی، زیرساختی، توسعه ای و نظارتی برنامه شفاف و دقیق نداشت همچنین تغییر دولت موجب مشکلاتی شد.

حسین زاده گفت: در انتهای دولت قبل، آورده مردم در حوزه زیرساخت های مسکن مهر هزینه شد در حالی که قرار بود هزینه زیر ساخت ها با دولت باشد و آورده مردم برای ساخت مسکن استفاده شود.

در ادامه رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 2 میلیون و 215 هزار واحد مسکن مهر باید ساخته می شد گفت: از این تعداد یک میلیون و 900 هزار واحد به پایان رسیده که از همین تعداد یک میلیون و 475 هزار واحد تحویل شده است.

محمدی افزود: برخی از این واحدهای تحویل شده با کمبود امکانات مانند آسانسور و گاز مواجه هستند.

ئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس تعهدات، دولت 55 هزار و 500 میلیارد تومان باید تسهیلات می داد که از این رقم 47 هزار میلیارد تومان پرداخت شد.

داوود محمدی افزود: 3 هزار و 800 میلیارد تومان باید از منابع عمومی به این طرح تزریق می شد که از این رقم هزار و 800 میلیارد تومان تزریق شده است.

وی ادامه داد: برآورد خدمات زیربنایی و روبنایی، 10 هزار میلیارد تومان است که از این رقم تا کنون 3 هزار میلیارد تومان تزریق شده است.

محمدی گفت: آورده مردم هم باید 35 هزار میلیارد تومان می شد که تأمین شد و تنها جایی که به تعهد خود عمل کردند مردم هستند.

در ادامه عبدالکریم حسین زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات مسکن مهر، همکاری نکردن بانک ها به ویژه بانک مسکن است، گفت: یارانه های مسکن مهر در سال های 93 و 94 به یک سوم کاهش یافت و در سال 95 هم چیزی تخصیصی داده نشده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه 13 راه حل برای مشکلات مسکن مهر ارائه کردیم گفت: تشکیل کمیته با محوریت وزارت راه و شهرسازی در دستور کار است و دستگاه های مختلف خدمات رسان مکلفند کمک کنند و در بودجه های سنواتی باید مبالغی را برای تکیمل طرح مسکن مهر در نظر بگیرند.

 

کد خبر: 60063454 تاریخ: 25-07-95 منبع: تسنیم