امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

فدرال‌ رزرو امریکا در ماه دسامبر سال جاری میلادی برای نخستین بار در نزدیک به یک دهه اخیر نرخ بهره را افزایش داد، اما به دلیل کندی اقتصاد جهانی و نوسانات بازار جهانی تاکنون از اعمال سیاست‌های انقباضی بیشتر در سال جاری منصرف شده است (رویترز)

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، فدرال‌رزرو در ماه دسامبر برای نخستین بار در نزدیک به یک دهه اخیر نرخ بهره را افزایش داد، اما به دلیل کندی اقتصاد جهانی و نوسانات بازار جهانی تا کنون از اعمال سیاست‌های انقباضی بیشتر در سال جاری منصرف شده است.

بانک مرکزی آمریکا در نظر دارد تا آخرین بیانیه سیاست‌گذاری خود و همچنین پیش‌بینی‌های اقتصادی به روز شده خود را در ادامه امروز منتشر کند. نیم ساعت بعد از انتشار این بیانیه، جانت یلن کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره فدرال‌رزرو همچنان در محدوده 0.25 تا 0.5 درصدی باقی بماند.

فدرال رزرو در ماه مارس پیش‌بینی کرده که در سال 2016 دو مرتبه افزایش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار خواهد داد، اما رکود شدید در رشد مشاغل آمریکا در ماه می و چشم‌انداز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا،‌ چشم‌انداز اقتصادی فدرال‌رزرو را با تردید مواجه کرده است.
 
یلن اخیرا هشدار داد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اثرات اقتصادی قابل‌توجهی خواهد داشت. نگرانی‌ای که مقامات دیگر فدرال رزرو نیز به آن اشاره کردند.

روبرتو پرلی، اقتصاددان کرنرستون ماکرو اعلام کرد: « ما نباید انتظار داشته باشیم که فدرال رزرو آمادگی کافی را برای فرستادن سیگنال‌هایی در خصوص زمان افزایش نرخ بهره ارائه دهد.»
 
پرلی و دیگر تحلیلگران انتظار دارند که در سال جاری تنها یک  یا دو مرتبه افزایش نرخ بهره صورت بگیرد. 
 
اقتصاددانان انتظار دارند با توجه به بهبود بازار کار آمریکا و تحت فشار قرار گرفتن بانک مرکزی برا ثابت نگه‌داشتن تورم، فدرال‌رزرو نرخ بهره را دستکم یک بار در سال جاری افزایش خواهد داد.

جان هاتیزون و زاک پندل، اقتصاددانان گلدمن‌ساکس اعلام کردند: «با توجه به نرخ بیکاری 4.7 درصدی، رشد دستمزدها به وضوح بیشتر شده و شرایط مالی تسهیل شده است. این مسائل احتمالا مدت زمان به تعویق انداختن نرخ بهره را توسط فدرال‌رزرو محدود خواهد کرد.»
کدخبر:254963- منبع: اقتصاد نیوز- تاریخ:26-3-95