امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در پی کاهش درآمد حاصل از فروش نفت، نرخ تورم عربستان بیش از سه درصد افزایش یافت (سازمان کل آمار عربستان)

ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی عربستان در ماه آگوست میلادی با 9.4 درصد کاهش به 3.9 میلیارد دلار رسید، درحالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 4.3 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سازمان آمار عربستان روز یکشنبه در گزارش ماهیانه خود تاکید کرد که کسری تجاری کالاهای غیر نفتی این کشور نسبت به مدت مشابه سال 2015 از 11.5 به 7.2 میلیارد دلار رسیده است.

کالاهای غیرنفتی عربستان شامل پلاستیک، لاستیک و فرآورده های آنها، تولید شیمیایی، فلزات، وسایل حمل و نقل، تجهیزات و دستگاه های الکترونیکی است که در ریاض مونتاژ می شود.

درآمد حاصل از فروش نفت،‌ عربستان را به عنوان بزرگ ترین صادرکننده این ماده سوختی با بحران مواجه کرده و درآمد آن به شدت کاهش یافته است.

سازمان کل آمار عربستان دوشنبه گذشته نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) افزایش یافت و به بیش از 3 درصد رسیده است.

از سوی دیگر و براساس گزارش اخیر بخش بانکداری عربستان، سود خالص این بخش در این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حدود 5.2 درصد کاهش یافته و به 9.95 میلیارد ریال سعودی (2.7 میلیارد دلار) رسیده است.

کاهش شدید قیمت نفت که مهم ترین منبع درآمدی عربستان را تشکیل می دهد و هزینه های جنگ یمن، مشکلات اقتصادی این کشور تک محصولی را دو چندان کرده است، به همین دلیل، همه این مسائل دست به دست هم داده تا تکاپوی رهبران ریاض برای برون رفت از تنگناهای مالی پیش روی این کشور شدت گیرد. 

در این ارتباط «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان پنجم مهرماه فرمان کاهش حقوق و مزایای وزیران و اعضای مجلس شورا را صادر کرد.

بر اساس این فرمان حقوق کارکنان رده های پایین تر نیز افزایش پیدا نمی کند و سهم اضافه کاری و مرخصی سالانه به همراه حقوق آنها کاهش می یابد. 

از دیگر اقدامات ریاضتی سرمداران ریاض برای مقابله با کاهش قیمت نفت، افزایش عوارض ورود و خروج به عربستان است که این امر خود سبب شده تا بسیاری از کشورها از جمله مغرب، مصر و الجزایر سفر عمره گزاران خود به آن کشور را تحریم کنند.

هر دلار آمریکا برابر با 3.75 ریال عربستان است.

کد خبر: 3300224 تاریخ: 09-08-95 منبع: تسنیم