امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با تک نرخی شدن ارز، مکانیزم بازار بدون دخالت دولت نرخ ارز را تعیین خواهد کرد و با رقابت تولیدات داخلی با سایر کشورها، انگیزه‌های قاچاق کالااز بین خواهد رفت (رییس کل سابق بانک مرکزی)

طهماسب مظاهری در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: نظام تک نرخی ارز عوامل محدود کننده حتی ریشه کن کننده انگیزه‌های قاچاق در جامعه خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه با تک نرخی شدن ارز تولیدات داخلی قابل رقابت با تولیدات سایر کشورها می‌شود، اظهارداشت: در این نظام مکانیزم بازار نرخ ارز را تعیین می‌کند بدون اینکه دولت دخالتی داشته باشد.

 رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: با تک نرخی شدن ارز قیمت کالاهای داخلی و خارجی متعادل و ابتکار، خلاقیت و تکنولوژی واحد تولیدی حرف اول را خواهند زد.

وی تاکید کرد: دولت در گام اول باید نرخ ارز آزاد را به رسمیت بشناسند و در گام بعدی اجازه دهد مکانیزه بازار نرخ ارز را تعیین کند.

مظاهری تصریح کرد: نرخ ارز باید بر اساس نظام عرضه و تقاضای بازار تعیین شود و دولت ضمن قبول ارز آزاد باید در چنین مواقعی با فعال کردن اهرم‌های نظارتی جلوی رفتارهای احتکار گونه افراد را سلب و با عرضه ارز بیشتر نرخ تعادلی ارز را در بازار حفظ کند.

وی گفت: همینطور اگر بازار با افت قیمت ارز مواجه شد دولت با باید حضور و دخالت به موقع خود نرخ تعادلی بازار ارز را حفظ تا صادرکنندگان و فعالان اقتصادی دچار ضرر و زیان نشوند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی افزود: وظیفه دولت و بانک مرکزی در نظام تک نرخی ارز نظارت و مراقبت بیشتر بر بازار ارز است.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید با ابزارهای نظارتی نوسانات غیر طبیعی و بیش از حد تورم بازار ارز را مدیریت تا تولیدکنندگان، صادرکنندگان و سایر فعالان اقتصادی با طیب خاطر و بدون دغدغه به فعالیت بپردازند.

طهماسبی بیان داشت: ارز تک نرخی باعث می‌شود رانت و سود ناشی از تفاوت نرخ ارز از بین برود و شفاف‌سازی در این بازار حاکم شود. یکی دیگر از فوائد ارز تک‌نرخی، کاهش قاچاق در بازار اقلام مصرفی است و در این شرایط قطعاً اقتصاد از آرامش بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های خارجی در کشورهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که ارز تک‌نرخی باشد، گفت: برای اجرایی شدن برجام ابتدا باید ارز تک نرخی شود و بعد منتظر سرمایه‌گذار خارجی بود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی افزود: اکنون نرخ ارز در بازار آزاد مورد تائید بانک مرکزی است و همین نرخ می‌تواند به عنوان نرخ پایه برای انجام مبادلات انجام شود. افزایش تولید و صادرات و مهمتر از این موضوعات ایجاد انگیزه برای تولید رقابت‌پذیر در بازار کشورهای دیگر از مزایای تک نرخی شدن ارز محسوب می‌شود.

 

کد خبر: 3956344 تاریخ: 14-08-95 منبع: ایرانا