امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

دولت باید با خصوصی‌سازی صحیح و نظارت دقیق، روند رشد اقتصادی را تسریع کند؛ رونق اقتصادی کشور مستلزم حرکت به سمت خصوصی‌سازی است و بسیاری از بخش‌ها باید به افراد متخصص واگذار شود (رییس سازمان خصوصی‌سازی)

دولت باید با خصوصی سازی صحیح و نظارت دقیق، روند رشد اقتصادی را تسریع کند. رونق اقتصادی کشور مستلزم حرکت به سمت خصوصی سازی است و بسیاری از بخش ها باید به افراد متخصص واگذار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی اشرف پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی در افتتاحیه مراسم کیش اینوکس 2016 ، ضمن بیان مطلب فوق گفت: خصوصی سازی در همه کشور ها از پرچالش ترین مسائل دولت ها است.

وی با بیان اینکه در ایران مالکیت فردی و شخصی همیشه وجود داشته، افزود: به طورکلی خصوصی سازی باید بخشی از اهداف کلان دولت برای کوچک سازی باشد. دولت به مرور فضای گسترده ای را در اختیار گرفت و با تغییر زمان و ورود به شرایط جدید،  این احساس ایجاد شد که دولت جایگاه بزرگی در اقتصاد دارد و بازگشت به جایگاه اصلی یکی از برنامه های اصلی شد. بر همین اساس دولت مقرر کرد مواردی که مالکیتی و مقرراتی در خصوص آن نیست، به بخش خصوصی واگذار شود تا فرآیند کوچک سازی دولت تسریع گردد.

به گفته این مقام دولتی طی  15 سال عمر خصوصی سازی، اقدامات زیادی انجام شده اما کارهای زیادی هم باقی مانده است.

وی تصریح کرد در سال 85 تصور مالکیت نیروگاه های تولید برق و همچنین پتروشیمی های خصوصی توسط بخش خصوصی یک رویا بود اما با تلاش دولتمردان و ارکان نظام، بخش خصوصی جایگاه قابل توجهی پیدا کرد.

علی اشرف پوری حسینی با بیان اینکه خصوصی سازی افزایش اشتغال و رونق اقتصادی را به همراه دارد، افزود: هم اکنون بخش خصوصی توانایی ایجاد و تاسیس پالایشگاه های بزرگ را دارد، به این ترتیب بخش خصوصی آرام آرام به اهداف خود نزدیک می شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار زیادی باقی مانده است، ابراز داشت: هر چه جلوتر می رویم مشکلات ریشه دار جلوه می کند و باید دولت بعضی از تکالیف را در خصوص یارانه ها و قیمت های تکلیفی روشن کند و این حرکتی است که احتمال دارد چالش های عمیق اجتماعی با آن همراه شود.

رییس سازمان خصوصی سازی در پایان خاطر نشان کرد: در برخی عرصه ها با مقاومت هایی مواجه هستیم و باید توانایی مقابله با آنها وجود داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه در برخی ادوار، در مورد خصوصی سازی اجحاف شده است، برای مثال برخی می گویند که خصوصی سازی باعث افزایش بیکاری شده و من در اینجا واضح و شفاف می گویم که بر اساس بررسی ها، تا پایان سال 94 رشد نیروی انسانی در شرکت های واگذار شده به حدود 30 درصد رسیده است.

کدخبر:32568- منبع:سنا- تاریخ:10-8-95