امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

فولاد مبارکه اصفهان پس از افزایش تولید فولاد کشور به ۱۲ درصد، تا پایان سال جاری با راه‌اندازی واحد ریخته‌گری به تولید ۳/۱۰ میلیون تنی خواهد رسید (مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان)

دکتر سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گروه فولاد مبارکه تا پایان سال جاری به 10.3 میلیون تن افزایش خواهد یافت تصریح کرد: مقرر شده است این ظرفیت با پیشبینی های انجام شده تا سال 1404 به 25 میلیون تن برسد.

  

وی گفت: در راستای سیاستهای فولاد مبارکه، سرمایه گذاری لازم در جهت تکمیل زنجیره تولید و اجرای توسعه های افقی برای تحقق این اهداف و همچنین ارتقاء کیفیت محصولات به عنوان راهبرد اصلی فولاد مبارکه در دستور کار شرکت قرار داده شده است به همین منظور بزودی با راه اندازی واحد ریختهگری شماره 5 فولادمبارکه که جزء یکی از طرحهای توسعه شرکت می باشد، 1.8 میلیون تن به ظرفیت فولاد مبارکه اضافه خواهد شد و ظرفیت مجتمع به 2/7 میلیون تن ارتقاء می یابد، و با راه اندازی طرح توسعه سبا تا پایان امسال، ظرفیت 10.3 میلیون تن برای گروه فولاد مبارکه تحقق مییابد. باید اذعان داشت فولاد مبارکه در یک گام تولید فولاد کشور را 12 درصد افزایش داده است.

دکتر سبحانی در تشریح اقدامات انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید افزود: با بررسیهای کارشناسی صورت گرفته در فولاد مبارکه، اولویت اول شرکت بر تأمین مواد اولیه یعنی سرمایهگذاری برای تهیه سنگ آهن مورد نیاز خطوط تولید قرار داده شد. در ادامه با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی پروژههای سرمایهگذاری در معادن سنگآهن سنگان برای بینیاز شدن از واردات و تولید 5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و 5 میلیون تن گندله، حرکت به سمت تولید فولادهای کیفی با ارزش افزوده بالاتر، احداث ایستگاه گاز زدایی برای تولید فولادهای کیفی مورد استفاده در رویهی خودرو با ظرفیت یک میلیون تن در سال و ایستگاه سولفور زدایی فولادهای بدون گوگرد به منظور تولید لولههای مورد استفاده در صنعت انتقال گاز و صنایع دریایی بخصوص گاز ترش با استانداردهای API، احداث واحد بریکتسازی برای استفاده از پودر آهن اسفنجی، احداث واحد تولید آب دمین (بدون املاح) برای خنکسازی تعریف و عملیاتی شد. 

وی در همین رابطه از بازسازی کورههای قوسالکتریکی فولادمبارکه، افزایش ظرفیت مجتمع فولاد سبا از 750 هزار تن به 1.6 میلیون تن، اجرای کورههای آهک کلسینه در معدن حوض ماهی با ظرفیت 276 هزار تن با پیشرفت 94 درصدی، گندله سازی 5 میلیون تنی با پیشرفت 90 درصدی در سنگان، پیشرفت 99 درصدی احیاء مستقیم فولاد سفید دشت چهار محال و بختیاری، توسعه نیروگاه 25 مگاواتی با 40 درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای پروژه شبکه جمع آوری پساب شهری شهرهای همجوار فولاد مبارکه با پیشرفت فیزیکی 80 درصد و تأمین 450 لیتر آب در ثانیه برای کاهش وابستگی به آب زاینده رود، احداث فولاد سازی سفید دشت با 41 درصد پیشرفت فیزیکی، پیشبینی یک واحد نورد گرم و اجرای طرحهای توسعه فولاد هرمزگان برای ارتقاء ظرفیت این شرکت از 1.5 به 3 میلیون تن به عنوان بخش دیگری از طرحهای توسعه گروه فولاد مبارکه برای حفظ سهم 50 درصدی این شرکت در راستای تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور تا افق 1404 یاد کرد.

گروه فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان با ظرفیت 12 میلیون تن در سال است

ایشان با اشاره به این که فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده ورقهای فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح است و سهم 22 درصدی در کل منطقه از لحاظ تولید بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد، افزود: گروه فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان با ظرفیت 12 میلیون تن درسال است .

ایشان فولاد مبارکه را بزرگترین شرکت بورسی با 7500 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده با ارزش دارایی حدود 25 هزار میلیارد تومان با احتساب زیر مجموعه هایش برشمرد و افزود: ما افتخار داریم در تولید ناخالص داخلی سهم یک درصدی و در تولید ناخالص داخلی در بخش صنعت سهم 5 درصدی را داریم و در زنجیره تأمین، حدود 2800 شرکت در بالا دست تأمین کننده کالا و خدمات برای فولاد مبارکه هستند و از معادن سنگ آهن تا تأمین قطعات یدکی و مواد مصرفی را به عهده دارند.

با تقویت و حمایت شرکتهای داخلی 83 درصد قطعات و مواد مورد نیاز فولاد مبارکه از داخل کشور تأمین میگردد

مدیر عامل فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی که سیاستی درون زا و برون گرا می باشد، با استفاده از توانمندی موجود در شرکتهای داخلی با شعار ما می توانیم، مجموعهای را تحت عنوان مهندسی معکوس و بومی سازی در فولاد مبارکه تشکیل دادیم که وظیفه دارد تا  تمام تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی را از طریق انجام مهندسی معکوس و با همکاری سازندگان داخلی کشور، بومی سازی کند. از این رو فولاد مبارکه حمایت و ارتقای دانش فنی شرکتهای سازنده داخلی را یکی دیگر از راهبردهای استراتژیک خود قرار داد و به منظور بومی سازی قطعات مورد نیاز خود و بطور کلی صنعت فولاد کشور شرایطی فراهم نمود تا شرکتهای داخلی سازنده قطعات و تأمین کنندگان تقویت شوند این تفکر اکنون به گونهای عملیاتی شده و پیشرفت داشته است که خوشبختانه 83 درصد قطعات و مواد مورد نیاز فولاد مبارکه از داخل تأمین میگردد که افتخار بزرگی برای فولاد مبارکه و کشور میباشد، ضمن این که 1000 کارخانه در پایین دست از جمله صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، خطوط لوله آب و گاز، صنایع پتروشیمی، کارخانجات لوله و پروفیل از محصولات این شرکت به صورت مستقیم استفاده مینمایند.

دکتر سبحانی با معرفی گروه فولاد مبارکه و شرکتهای زیر مجموعه این گروه بیان داشت: گروه فولاد مبارکه شامل شرکت فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا و فولاد هرمزگان است ضمن این که فولادمبارکه در سفید دشت یکی از طرحهای استانی ایمیدرو را تحویل گرفته است که واحد تولید آهن اسفنجی آن به عنوان اولین طرح استانی آماده بهره برداری می باشد. علاوه بر این شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری و فولاد امیر کبیر کاشان که وظیفه تولید ورقهای گالوانیزه را دارند جزء مجموعه فولاد مبارکه بشمار میآیند.

عملکرد تولید در 7 ماه سال 95 در بخشهای مختلف از دیگر مواردی بود که دکتر سبحانی به آن اشاره نمود و گفت: خوشبختانه تولید در فولاد مبارکه در این بازه زمانی در بعضی از واحدها حتی بیش از برنامه بوده است.

350 هزار نفر بصورت مستقیم وغیر مستقیم در گروه فولاد مبارکه مشغول بکارند

مدیر عامل فولاد مبارکه در خصوص میزان اشتغالزایی فولاد مبارکه با ذکر این مطلب که در مجتمع فولاد مبارکه 13150 نفر، در مجتع فولاد سبا 920 نفر و در فولاد هرمزگان 1673 نفر بصورت مستقیم مشغول بکار می باشند افزود: در مجموع 350 هزار نفر بصورت مستقیم وغیر مستقیم در گروه فولاد مبارکه مشغول بکارند.

در سال جاری با اولویت بازار داخل  68 درصد محصولات فولاد مبارکه به مشتریان داخلی اختصاص یافته است

ایشان با تأکید بر اینکه تولید در فولاد مبارکه، مشتری گرا و بر مبنای درخواست مشتری است و این شرکت با عرضه محصولات در بورس و شفاف سازی قیمتها محصولات خود را به مشتریان عرضه مینماید در خصوص ترکیب فروش داخلی و خارجی محصولات فولاد مبارکه تصریح نمود: در سال گذشته، 65 درصد محصولات در داخل عرضه و 35 درصد نیز صادر شده است. امسال هم با اولویت تأمین هرچه بیشتر نیاز مصرف کنندگان داخلی سهم داخل 68 درصد و فروش صادراتی 32 درصد بوده است. ضمن این که از ابتدای راهاندازی  فولاد مبارکه تا کنون 72 میلیون تن محصول در بازار داخل و 17 میلیون تن در بازار خارج فروخته شده، که ارزش این میزان عرضه 37 میلیارد دلار است.

ایشان گفت: درسال 92 حدود 600 هزار تن و در سال گذشته، 1.8 میلیون تن و در 7 ماه سال جاری، یک میلیون و 156 هزارتن صادرات داشته ایم. که عرضه 54 درصد از محصولات صادراتی به اروپا نشان دهنده کیفیت بالای محصولات فولاد مبارکه منطبق با استاندارد جهانی و بین المللی است.

مدیر عامل فولاد مبارکه یادآور شد: حضور در بازارهای خارجی و صادرات محصولات فولاد مبارکه تابع قیمتهای رقابتی بازار جهانی میباشد و بایستی ما نیز از آن تبعیت کنیم. بنابراین ممکن است در مقطعی این قیمت نسبت به داخل کاهش و یا حتی افزایش نشان دهد. بدین منظور اگر فولادمبارکه تاکنون توانسته در بازارهای بینالمللی به موفقیتهای ارزشمندی دست یابد، این امر به دلیل تولید و عرضه محصولات کیفی این شرکت در بازار جهانی است.

تکمیل ورزشگاه نقش جهان

ایشان با اشاره به تعدادی از پروژه هایی که فولاد مبارکه در راستای مسئولیتهای اجتماعی در آن مشارکت نموده و با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه اخلاقأً خود را متعهد به مسئولیتهای اجتماعی میداند گفت: فولاد مبارکه به عنوان ناجی ورزشگاه نقش جهان، طی تفاهم نامهای که  بین  استانداری، وزارت ورزش و جوانان و فولاد مبارکه به امضاء رسید این پروژه را دو سال پیش با تعهد 30 میلیارد تومان تحویل گرفت ضمن این که مبلغ 18 میلیارد تومان نیز قبلاً  به این پروژه کمک نموده بود. این ورزشگاه هماکنون آماده بهرهبرداری است که بزودی با حضور مسؤولین محترم کشور افتتاح خواهد شد. همچنین مشارکت در تکمیل مصلای اصفهان، پایگاه امداد و نجات هلال احمر در سه راهی مبارکه، مشارکت در اجرای پروژه های عمرانی در مبارکه، بهارستان، مجلسی و سایر شهرها و شهرستانهای منطقه، سرمایهگذاری در بخش محیط زیست با اجرای پروژههای کنترل آلایندهها، اجرای بیش از 1700 هکتار فضای سبزدر شرکت، احداث تصفیه خانههای متعدد در داخل فولاد مبارکه از دیگر فعالیتهای فولاد مبارکه در راستای مسؤلیتهای اجتماعی است.

فولاد مبارکه سازمانی جهان تراز

دکتر سبحانی در ادامه به افتخارات فولاد مبارکه به عنوان سازمانی جهان تراز اشاره نمود و گفت: عنوان سازمان سرآمد سال، تنها شرکت دارنده تندیس زرین تعالی سازمانی برای دومین بار، واحد نمونه استاندارد کشوری و استانی، عنوان برترین شرکت دانشی کشور و راه یابی به جایزه بین المللی MAKE و قرار گرفتن در کنار شرکتهای بزرگی همچون سامسونگ و تویوتا، تندیس حمایت از حقوق مصرف کننده، رتبه اول در گروه فلزات اساسی و رتبه ششم در بخش ارزش افزوده در بین 100 شرکت برتر  و افتخار راه اندازی اولین طرح استانی و دریافت دو جایزه از انجمن سبز اروپا با عناوین « توسعه رویکرد سبز در فرآیند تولید و توسعه مسئولیتهای اجتماعی» از مهمترین افتخارات شرکت به حساب می آید.

کاهش 68درصدی مصرف آب در فولاد مبارکه

مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد: در ابتدای بهرهبرداری فولاد مبارکه با توجه به قرارداد منعقد شده با مراجع ذیربط، برای تولید هر تن فولاد مصرف  16.5 متر مکعب آب تعریف شده بود که این میزان هم اکنون با سرمایهگذاریهای انجام شده و اجرای طرحهای بهینه سازی، به 5.3 متر مکعب به ازای هرتن تولید کاهش یافته است که این رقم یک کاهش 68 درصدی را نشان میدهد. به عبارت دیگر علی رغم دو برابر شدن تولید فولاد مبارکه یعنی تولید 2.4 میلیون تن در زمان بهرهبرداری و رسیدن به تولید 5.4 میلیون تن فعلی، برداشت آب از زاینده رود از 40 میلیون متر مکعب طبق قرارداد با آبفا در زمان بهرهبرداری اکنون به زیر 30 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

ایشان افزود: یکی از شاخصهایی که توسعه یافتگی کشورها را نشان میدهد، میزان سرانه مصرف فولاد است. این مقدار در کشورهای توسعه نیافته تا زیر 100 کیلو گرم، در کشورهای در حال توسعه بین 100 تا 300 گیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته بالای 300 کیلو گرم  است که در این خصوص  کشور ما با میانگین مصرف 235 کیلوگرم جزو گروه دوم یعنی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود. با چشم انداز 1404 و دستیابی به تولید 55 میلیون تن انشاء ا..  مصرف سرانه کشور به بیش از 300 کیلو گرم خواهد رسید.

مدیر عامل فولاد مبارکه در خاتمه سخنان خود با اشاره به چالشهای کشور برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا افق 1404 خاطر نشان کرد: بخشی از این چالشها به خود بنگاه ها برمیگردد و مربوط به سرمایه گذاری آنان و ایجاد ظرفیت سازی است و بخشی نیز مربوط به ایجاد زیر ساختها مثل تأمین آب، برق، گاز، خطوط راه آهن، اکتشاف معادن و … مربوط به دولت و  مسؤولین محترم است که باید در این خصوص برای تحقق این چشم انداز فعالیت نمایند.

 

کد خبر: 332042 تاریخ: 08-08-95 منبع: دنیای معدن