امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در هفت‌ماه نخست سال جاری از گمرکات به همراه عملکرد بازارچه‌های مرزی بالغ بر ۹۴۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۶ میلیون و ۶۵۳ هزار دلار صادر شده است که در مقایسه هفت‌ماهه سال ۹۴ از لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری شش درصد رشد نشان می‌دهد (مدیر کل گمرک زاهدان)

طاهره هامون نورد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد به فعالیت‌ گمرک این استان اظهار داشت: در 7 ماهه نخست سال جاری از گمرکات به همراه عملکرد بازارچه‌های مرزی بالغ بر 946 هزار تن کالا به ارزش 276 میلیون و 653 هزار دلار صادر شده است که در مقایسه 7 ماهه سال 94 از لحاظ وزنی 20 درصد و از لحاظ ارزش دلاری 6 درصد رشد نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان به واردات اشاره کرد و افزود: از مرزهای این استان به همراه بازارچه‌های مرزی طی این مدت بالغ بر 207 هزار تن کالا به ارزش 405 میلیون و 640 هزار دلار وارد شده که از لحاظ ارزشی 5 درصد رشد و 31 درصد از لحاظ وزنی کاهش نشان می‌دهد.

وی درآمدهای ملی 7 ماهه نخست سال جاری را 1938 میلیارد و 225 میلیون ریال دانست و افزود: این رقم نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته 62 درصد رشد نشان می‌دهد، همچنین درآمد استانی 60 میلیارد و 416 میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 114 درصد افزایش داشته است.

هامون نورد با اشاره به اینکه بیشترین سهم صادرات متعلق به کالاهایی همچون سیمان، خرما، میوه، گاز ال پی جی، گازوئیل و مواد غذایی است، گفت: صادرات گازوئیل مربوط به رویه مرزنشینان تا شعاع 20 کیلومتر است که در 7 ماهه امسال 150 میلیون لیتر برای 75 هزار خانوار مرزنشین صادر شد در حالیکه هر خانوار مرزنشین طبق قانون در ماه مجاز به صادرات 1500 لیتر گازوئیل است.

به گفته این مقام مسئول، برنج، کنجد، کنف، انبه، حبوبات، ادویه، خودروی سواری، لوازم خانگی و قطعات، چایی، پارچه، دستگاه‌های چاپ و نشر، برنج، لوزام آرایشی و بهداشتی و دیگر محصولات عمده ترین کالاهای وارداتی به کشور هستند.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان با اشاره به مشکلات و کمبودهای موجود در استان تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم مربوط به زیرساخت‌ها و بستر مناسب در بازارچه‌های مرزی بوده که امیدواریم با تلاش و همکاری از طریق استانداری این امکانات در مرزها فراهم شود. همچنین باید برای کارمندان در گمرکات مرزی به دلیل سختی آب و هوا و دوری از شهر برخوردار باید انگیزه و رفاه مناسب‌تری ایجاد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ورود کامیون‌های عبوری از محل صادرات به داخل کشور به دلیل مشکلات متعدد به کندی صورت می‌پذیرد که این موضوع علاوه بر افزایش هزینه‌ها و نارسایی‌هایی را به همراه خواهد داشت که در رایزنی با مسئولان استانی و کشور افغانستان در صدد همکاری بیشتر و تسهیل صادرات و تأمین رفاه رانندگان ایرانی هستیم.

کدخبر:8542136- منبع:فارس- تاریخ:11-8-95