امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ظبق تجزیه و تحلیل تکنیکال، سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱,۲۷۳ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز گرانبها تا ۱,۲۶۷ و سپس ۱,۲۶۰ دلار کاهش خواهد یافت و همچنین سطح مقاومتی قیمت این فلز زرد ۱,۲۸۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت آن تا ۱,۲۸۵ دلار افزایش خواهد یافت (اف‌ایکس استریت)

فلز زرد ماه نوامبر را با جهشی قابل توجه آغاز کرد. اونس طلا که روز دوشنبه، آخرین روز اکتبر، با 2 دلار رشد روی بهای 1277 دلار ایستاده بود، صبح سه‌شنبه به سوی مرز 1290 دلار حرکت کرد. اونس طلا روز دوشنبه از حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نفع برد و روز سه‌شنبه، علاوه بر ادامه اثرگذاری این عامل، از داده‌های خوب از اقتصاد چین نیز اثر گرفت تا به اوج یک ماهه برود. با اعلام خبر پیگیری محافظت نکردن هیلاری کلینتون از ایمیل‌های محرمانه توسط «اف‌بی‌آی»، درصد آرای دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها بالا رفته و این امر روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت طلا را بالا برد. افزایش احتمال پیروزی ترامپ از آنجا که سیاست‌های اقتصادی او دچار ابهام است به افت شاخص دلار(و در نتیجه رشد طلا) و افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن منجر شده است. به این ترتیب، اونس روز سه‌شنبه را با رشد آغاز کرد و با رسیدن خبر ثبت سریع‌ترین رشد ماهانه فعالیت کارخانه‌ای چین در دو سال گذشته رشد بیشتری را تجربه کرد. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان است.

 

 

 

آخر اکتبر

 

اونس طلا روز دوشنبه روی قیمت 1277 دلار ایستاد تا در دهمین ماه میلادی حدود 3 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. روز دوشنبه حواشی انتخابات آمریکا حامی طلا بود، اما افت بهای نفت خام و همچنین رشد شاخص دلار از کف روزانه به ضرر طلا کار کردند. این‌گونه بود که رشد طلا در آخرین روز اکتبر و اولین روز هفته کاری جدید محدود ماند. نفت خام روز دوشنبه به کف یک ماهه رفت، چراکه خبر رسید نشست ایران و عراق در مورد سهمیه‌های اوپک به جایی نرسیده است. دلیل دیگر محدود ماندن رشد در روز دوشنبه انتظار بازارها برای برگزاری نشست بانک‌های مرکزی به‌ویژه بانک مرکزی آمریکا بود.

 

 

 

شروع نوامبر

 

بازار فلزات گرانبها روز سه‌شنبه هم تحت‌تاثیر اخبار مربوط به انتخابات آمریکا بود، به‌خصوص از آن رو که افت شاخص دلار نیز ادامه داشت. اونس روز گذشته تا یک قدمی مرز 1290 دلار هم اوج گرفت، اما افزایش فروش در قیمت‌های بالا باعث فشار بر طلا شد. تحلیل‌های فنی نیز روز سه‌شنبه به نفع طلا بودند ،چراکه اونس همین دو هفته پیش 1250 دلار قیمت خورده بود. البته روز گذشته نیز حالتی انتظاری در بازارها مشاهده می‌شد؛ چراکه نشست نوامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا روز گذشته شروع به کار کرد. البته بعید است سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در این نشست تغییر کند. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی ام ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست نوامبر به 9 درصد رسیده، اما این رقم برای نشست دسامبر به بیش از 70 درصد افزایش یافته است. نشست نوامبر امشب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد. از سوی دیگر، بهای نفت خام روز گذشته روی کف 4 هفته‌ای ماند، تا این عامل خارجی به ضرر طلا کار کرده باشد. قیمتی که تا ساعت 7شب سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1288دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. دیگر خبر مهم روز سه‌شنبه ثبات سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن بود.

 

تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» هم که صبح سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌داد که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه مدت عمدتا بین 1260 تا 1295 دلار در نوسان خواهد بود. تحلیل تکنیکال نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه مدت 1273 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1267 و سپس 1260 دلار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح مقاومتی قیمت طلا نیز 1290 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا 1295 دلار افزایش می‌یابد. برخی تحلیلگران بازارهای بین‌المللی بر این باورند که اگر سطح مقاومتی 1310 دلاری برای هر اونس طلا شکسته شود می‌توان نسبت به ادامه روند صعودی قیمت این فلز زرد امیدوار بود. جفری‌نیکولس تحلیلگر برجسته موسسه روسلاند کاپیتال می‌گوید: «طلا به‌خوبی توانسته است در برابر افزایش ارزش دلار در روزهای گذشته مقاومت نشان دهد. رشد تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و آسیایی به‌خصوص هند و چین نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد.»

 

کد خبر: 3399454 تاریخ: 12-08-95 منبع: دنیای اقتصاد