امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی کشور به دلیل عدم توانایی واحدهای صنعتی در پرداخت اقساط وام‌ها تحت تملک سیستم بانکی کشور قرار گرفته‌اند (مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی)

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،بنگاه داری بانک به ویژه در حوزه صنعت هر چند موضوع جدیدی نیست اما پرداختن به این موضوع از زوایای مختلف جالب توجه است. یکی از این زوایا این است که بسیاری از واحدهای صنعتی که زیرمجموعه بانک هستند به خاطر ناتوانی صاحبان اولیه این واحدها در پرداخت اقساط وام خود به تملک بانک درآمده اند اما مدیریت این کارخانجات صنعتی با آنکه یک موضوع کاملا تخصصی است یا توسط خود بانک انجام می‌شود و یا توسط مدیرانی که منصوب آنها هستند و نتیجه آن می‌شود که بسیاری از این واحدها به دلیل مدیریت ضعیف رو به تعطیلی می‌روند.

**1500 واحد صنعتی در تملک بانک
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اعلام اینکه بیش از یک هزار و 500واحد صنعتی تحت تملک سیستم بانکی کشور است، گفت: از این تعداد، یک هزار و 99واحد در داخل شهرک قرار دارد.علی یزدانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از این مجموعه، 147طرح صنعتی رها شده و کاملا تعطیل است و بقیه با ظرفیتی کمتر از 75درصد فعالیت می‌کنند.مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره برنامه‌های انجام شده برای رفع مشکلات این واحدها، گفت: در این زمینه استان به استان با مدیران بانک، رئیسان سازمان صنعت، معدن و تجارت،‌ مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران، جلساتی برگزار شده است تا اگر سرمایه‌گذار تمایل به ادامه کار داشته باشد، زمینه را برای فعال شدن واحد صنعتی فراهم کنیم؛ در این ارتباط در چند استان تفاهم‌هایی صورت گرفته است.

**بانک واحدها را واگذار کنند
از سویی دیگر هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: واحدهای صنعتی وقتی می‌خواهند وام بگیرند یک سری وثایق را در رهن بانک می‌گذارند و وقتی پرداخت اقساط این وام به تعویق می‌افتد بانک این وثایق را به اجرا می‌گذارد. نتیجه این می‌شود که این کارخانجات تحت تملک بانک قرار می‌گیرند و چون بانک‌ها این کاره نیستند و توانایی اداره مدیریت این واحدهای صنعتی را ندارند طبیعتا شرایط این واحدها بدتر از قبل می‌شود. من خودم چند مورد را سراغ دارم که چند واحد صنعتی به دلیل عدم پرداخت اقساط وام خود به تملک بانک درآمدند و بعد از مدتی این کارخانجات تعطیل و همه چیز در آنها از بین رفت و بعد هم که بانک‌ها این واحدها را به مزایده گذاشتند فقط سوله و زمین آنها باقی مانده بود. قوامی گفت:بسیاری از بنگاه‌ها به صورت غیرارادی نمی توانند اقساط تسهیلاتشان را پرداخت کنند و باید برای آنها مساعدتی در نظر گرفت.
وی افزود: مجلس در این خصوص مصوبه خوبی داشت مبنی بر اینکه به آنهایی که از حساب ذخیره ارزی وام ارزی گرفتند و به دلیل افزایش فراوان قیمت ارز از هزار تومان به سه هزار و 600 تومان نمی توانند اقساط خود را پرداخت کنند کمک شود اما دولت و بانک مرکزی نتوانستند این مصوبه خوب مجلس را اجرایی کنند و مشکلات این واحدها باقی ماند و حتما تعدادی از آنها تملک شدند. قوامی در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌ها وقتی واحدی را تملک می‌کنند فورا آن را به مزایده نمی‌گذارند؟ گفت: شاید شرایط آنها فراهم نباشد ولی در هر حال بانک‌ها باید سریعا واحدهای تملک شده را به مزایده بگذارند و تا وقتی این واحدها نیمه جان هستند آنها را واگذار کنند تا جانشان گرفته نشود.

کدخبر:412359- منبع:بنکر- تاریخ:17-8-95