امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

تأثیر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا بر بورس ایران همانند سایر بورس‌های بین‌المللی مقطعی و کوتاه‌مدت بود و پس از این‌که فعالان اقتصادی در دنیا متوجه شدند رویه‌های اقتصادی امریکا در دوره جدید همانند گذشته تداوم می‌یابد، وضعیت معاملات به حالت عادی بازگشت (معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار)

 

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران با بیان اینکه تاثیر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بورس ایران همانند سایر بورس های بین المللی مقطعی و کوتاه مدت بود، گفت: پس از اینکه فعالان اقتصادی در دنیا متوجه شدند رویه های اقتصادی آمریکا در دوره جدید همانند گذشته تداوم می یابد، وضعیت معاملات به حالت عادی بازگشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، بازار معاملاتی بورس پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دچار نوسانات شدیدی شد؛ در روز چهارشنبه (19 آبان) ساعاتی پس از قطعی شدن انتخاب «دونالد ترامپ» بورس تهران، با شوک شدیدی مواجه شد به طوری که با افت 1459 واحدی (معادل 1.8 درصد) به کانال 78 هزار واحدی عقب نشینی کرد.

اما در جریان معاملات امروز (شنبه) شاخص با رشد قابل توجهی مواجه شد؛ به طوری که تا ساعت 11 و 59 دقیقه امروز، شاخص کل 658 واحد بالا رفته است.

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره نوسانات شدید بورس ایران، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: رفتار بازار بورس ما تفاوت چندانی با رفتار سایر بازارهای بین المللی نداشت؛ روند معاملات بورس های بین المللی روز چهارشنبه که از شرق آسیا آغاز شد نشان می دهد که همه بورس های شرق آسیا، دچار افت شدند به طوری که بورس توکیو 6 درصد کاهش داشت.

وی افزود: بازار بورس ایران نیز با این تصور که با انتخاب رئیس جمهوری جدید آمریکا بازارهای مالی، نفت و کامودیتی (مواد پایه و معدنی) تحت تاثیر قرار بگیرد، دچار افت شد.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران ادامه داد: اما از اواخر ساعات معاملاتی روز چهارشنبه، شرایط بازارهای مالی دنیا در وضعیت تثبیت قرار گرفت و به تدریج مثبت شد. بدین ترتیب بازار بورس ژاپن که روز چهارشنبه دچار افت شده بود، در روز پنجشنبه بیش از 6 درصد رشد کرد.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران درباره تاثیر احتمالی تصمیم های رئیس جمهوری آمریکا بر بورس ایران، گفت: پیش بینی می شود تصمیم های دولت جدید آمریکا تاثیر زیادی بر بازار جهانی نفت یا سایر بازارها نداشته باشد.

حسینی مقدم افزود: تحولاتی که در اقتصاد چین رخ می دهد، معمولا تاثیر بیشتری بر بازار نفت و مواد اولیه و پایه در بازارجهانی برجا می گذارد و در نتیجه تاثیر آن بر بازار بورس ایران بیشتر است.

وی درباره چشم انداز بازار بورس تا پایان امسال گفت: بسیاری از صنایع بورسی به پایین ترین سطح قیمتی رسیده اند، بنابراین نمی توان انتظار داشت که سودآوری این شرکت ها و در نتیجه قیمت آن ها کاهش بیشتری داشته باشد.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران افزود: وضعیت شاخص های مختلف اقتصادی مانند قیمت نفت، کاهش نرخ تورم، تک نرخی شدن ارز و رشد اقتصادی همگی به نفع رونق بازار سرمایه است.

حسینی مقدم اضافه کرد: تاثیر گشایش هایی که پس از برجام رخ داد، بدون درنگ بر شرکت ها قابل مشاهده نبود، اما با گذشت بیش از یک سال، تاثیرات مثبت آنها بر سودآوری شرکت ها و فروش شرکت ها درحال آشکار شدن است.

وی ادامه داد: در دوران تحریم، برخی محصولات صادراتی 10 تا 11 درصد گرانتر به دست مصرف کنندگان خارجی می رسیدند اما پس از برجام این موانع صادراتی برطرف شده است.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران اضافه کرد: همه این عوامل نشان می دهد که بورس برای منفی شدن دلیلی ندارد و باید منتظر رشد آن تا پایان سال باشیم.

کدخبر:8543169- منبع:سنا- تاریخ: 22-8-95