امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

مجموع سپرده‌های بانک‌های حاضر در بازار سرمایه به مبلغ ۶,۰۶۶,۱۱۵,۲۰۶ میلیون ریال است و این در حالی است که مجموع سپرده‌ها نزد بانک‌ها (تجاری و تخصصی) در پایان شهریور سال ۹۴ بر اساس گزارشات بانک مرکزی به مبلغ ۸۴۲۱هزار میلیارد ریال است که به عبارتی بانک‎های حاضر در بازار سرمایه موفق به جذب حدود ۷۲ درصد از سپرده‌های کشور شده‌اند (مدیر واحد تحقیق و مشاوره کارگزاری بانک کشاورزی)

 *نوید قدوسی، مدیر واحد تحقیق و مشاوره کارگزاری بانک کشاورزی

داده‌های اقتصاد کلان کشور در چند سال اخیر بیانگر انحراف معنادار از اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با توجه به این موضوع لزوم بازنگری در رویه‌ها و اصلاح نظام اقتصادی کشور امری ضروری است که در این میان صنعت بانکداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حجم بالای فعالیت سیستم بانکی و تاثیرپذیری بخش‌های دیگر از تعاملات آن امروزه این بخش را به عنوان گلوگاه توسعه و تجارت کشور در کانون توجه قرار داده است. متاسفانه در سال‌های اخیر نظام بانکی کشور دچار مشکلات متعددی شده که می‌توان به اهم موارد زیر اشاره کرد:

·         ضعف انضباط پولی و نرخ تورم کم سابقه طی سال‌های گذشته در اقتصاد کشور

·         ضعف نظارت بانکی، گسترش فعالیت موسسات مالی و اعتباری و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی

·         شکل‌گیری مسابقه افزایش نرخ سود سپرده‌ها، گرفتار شدن بانک‎ها در یک Ponzi Game و افزایش شدید هزینه‌های ناشی از آن

·         بحران بدهکاران و حجم بالای مطالبات غیرجاری در سیستم بانکی

·         افزایش حجم وثایق با نقدشوندگی پایین و گاه مواجه با کاهش ارزش در ترازنامه بانک‎ها

·         شناسایی سودهای غیرواقعی و موهومی در مجامع سال‌های گذشته و آثار منفی آن بر وضعیت صورت جریان نقد بانک‌ها

·         دور شدن و عدم تطابق سیستم بانکی با استانداردهای روز بین‎المللی

در همین راستا شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در قالب “سلسله نشست‌های تحلیل برتر” اقدام به برگزاری جلسه‌ای تحت عنوان “نشست تحلیلی صنعت بانکداری” کرد.

 

مروری بر پارامترهای کلی صنعت و مقایسه بانک‌ها با یکدیگر

در بخش آغازین تحلیل متغیرهایی مانند تعداد شعب، سرمایه ثبتی، ارزش بازار و ارزش دفتری مورد بررسی قرار گرفت. از مهمترین یافته‌های این بخش می‌توان به بالاتر بودن ارزش دفتری در مقایسه با قیمت کشف شده برای سهام بانکی در بازار اشاره کرد.

کد خبر:412653- منبع:سنا – تاریخ:25-3-95