امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

اگر کشورهای جهان متعهد به پایین آوردن مصرف سوخت فسیلی باشند، تقاضای نفت جهان تا سال ٢٠٣٠ میلادی کاهش خواهد یافت (اوپک)

  • به تازگی شرکت‌های نفتی به انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده‌اند و توسعه این انرژی را به نوعی در اولویت خود قرار داده‌اند.
  •  

    به گزارش خبرگزاری ای‌اف‌بی، «فرانسیس پرین»، رئیس گروه اس پی ای، گفت: شرکت‌های نفتی آگاهی بیشتری درباره خطرات ناشی از تغییرات آب‌وهوا دارند. آن‌ها می دانند که انرژی‌های تجدیدپذیر، در آینده به تجارت بزرگی تبدیل خواهد شد.

    وی افزود: بیشتر شرکت‌های نفتی در تلاش برای کاهش هزینه‌ها و بدهی‌های خود هستند و از این رو مایلند تا انرژی‌های تجدیدپذیر را به بازارجهانی عرضه کنند.  علت علاقه آن‌ها به تولید انرژی تجدیدپذیر، قیمت‌های پایین نفت نیست. این روند پیش از نوسانات قیمت این کالا، در تابستان ٢٠١٤ میلادی آغاز شد.

    «توتال»، شرکت نفتی فرانسه، هم اکنون با شرکت «سان‌پاور» در تولید صفحات خورشیدی همکاری دارد و اوایل سال جاری میلادی (٢٠١٦) در یک شرکت آمریکایی که توربین‌های کوچک بادی تولید می‌کند، سرمایه‌گذاری کرد.

    «پاتریک پویان»، مدیر توتال اعلام کرد که این شرکت قصد دارد سالانه ٥٠٠ میلیون دلار را به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد.

    شرکت ایتالیایی «انی» می‌خواهد تا یک میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار، در سه سال آینده، برای پروژه‌های خورشیدی هزینه کند. در همین حال، شرکت‌های «شل»، «بیریتیش پترولیوم» و «استات اویل» تمرکز خود را بر روی انرژی بادی گذاشته‌اند.

    شرکت آمریکایی «شورون» هم قصد دارد تا اولویت خود را از انرژی زمین گرمایی به سوخت‌های‌زسیتی تغییر دهد. با این وجود، شرکت «اکسون‌موبیل» از دیگر رقبای خود دراین زمینه، عقب مانده‌است.

    با وجود توافق نشست تغییرات اقلیمی پاریس (کاپ) و گرایش شرکت‌های نفتی به به انرژی‌های تجدید پذیر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرده است که تقاضا برای عرضه نفت در ٢٥ سال آینده، افزایش خواهد یافت.

    اوپک بر این باور است که اگر کشورهای جهان تعهد خود را درباره پایین آوردن مصرف سوخت فسیلی نگه دارند، تقاضای نفت جهان تا سال ٢٠٣٠ میلادی، کاهش خواهد یافت.

    توافقنامه «کاپ»، در پی تغییرات اقلیمی و آثار جبران ناپذیر گرم شدن زمین، سال ٢٠١٥ ، در پاریس به امضای نمایندگان ١٩٥ کشور جهان رسید.

  • کدخبر:542198- منبع:شانا-تاریخ:24-8-95