امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در صورت اجرایی شدن توافق فریز نفتی و با توجه به احتمال افت شدید عرضه نفت کشورهای غیرعضو اوپک تا سال ٢٠٢٠ میلادی و افت قیمت این کالا در دو سال اخیر، وابستگی بازار جهانی به نفت اوپک در بلندمدت افزایش می‌یابد (آژانس بین‌المللی انرژی)

آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که در صورت اجرایی شدن توافق فریز نفتی و با توجه به احتمال افت شدید عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال ٢٠٢٠ میلادی، وابستگی بازار جهانی به نفت اوپک در بلند مدت افزایش یابد.

به گزارش نشریه پلتس، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: با توجه به احتمال افت شدید تولید نفت کشورهای غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از سال ٢٠٢٠ میلادی، سهم این سازمان از تولید جهانی نفت با در نظر گرفتن میعانات، تا سال ٢٠٤٠ میلادی به ٥٠ درصد خواهد رسید. این میزان هم اکنون ٤٢ درصد است.

 

این آژانس در گزارش جهانی انرژی که به تازگی منتشر شد پیش‌بینی کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار نفت، افت قیمت این کالا در دو سال اخیر و توافق فریز نفتی اوپک ممکن است بنیان‌ این سازمان به طور دائم تغییر کند و وابستگی بازار جهانی در بلندمدت به نفت اوپک شدت یابد.

 

سود ناشی از افزایش سهم بازار اوپک به طور غیر یکنواخت میان اعضا تقسیم خواهد شد، به طوری که کشورهای خاورمیانه سهم بیشتری از این سود خواهند داشت.

 

طبق پیش‌بینی‌های این آژانس، تولید روزانه نفت کشورهای خاورمیانه عضو اوپک از جمله ایران، عراق، کویت، قطر، عربستان و امارات از سال ٢٠١٥ تا ٢٠٤٠ میلادی با هشت میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه افزایش به ٣٦ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه خواهد رسید.

 

این میزان ٧٧ درصد از تولید نفت اوپک است که در سال ٢٠١٥ میلادی ٧٣ درصد بوده است.

 

این در حالی است که تولید روزانه بقیه اعضای این سازمان در مقطع یادشده تنها با حدود ٨٠٠ هزار بشکه افزایش به ١١ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه خواهد رسید.

 

آژانس بین المللی انرژی گزارش کرد: برخی کشورهای عضو اوپک با ایجاد اصلاحات، با افت قیمت‌های نفت مقابله کرده‌اند، اما بی ثباتی بازار در برخی دیگر از کشورها از جمله ونزوئلا تشدید شده است. 

 

در این گزارش فرض بر این است که اوپک با اجرای توافق فریز نفتی به جایگاه پیشین خود یعنی «مدیریت فعال بازار» که دو سال گذشته آن را از دست داد، باز خواهد گشت.

 

بازار جهانی نفت از سال ٢٠٤٠ میلادی وابستگی بیشتری به افزایش تولید نفت کشورهایی چون ایران، عراق و عربستان خواهد داشت.

 

منافع ژئوپولیتیک این سه کشور که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این سازمان محسوب می‌شوند، همیشه با یکدیگر همسویی نداشته و اختلافات آنها سبب شده است نهایی شدن توافق تثبیت سطح تولید نفت اوپک به تأخیر بیفتد.

 

اعضای اوپک قرار است ٢١ و ٢٢ نوامبر نشست فنی داشته باشند تا درباره تثبیت سطح تولید نفت گفت‌وگو کنند. سپس از کشورهای غیرعضو اوپک از جمله، روسیه، آذربایجان و مکزیک دعوت خواهد کرد تا در نشست ٢٨ نوامبر در وین حضور یابند.

 

کد خبر: 33221456 تاریخ: 29-08-95 منبع: شانا