امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

رکود اقتصادی نیجریه که در نیمه‌دوم سال ٢٠١٦ میلادی به بالاترین میزان در ٢٥ سال گذشته رسید در فصل زمستان نیز تغییر چندانی نخواهد داشت و اگر نیجریه بتواند تولید نفت خود را به دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز برساند اقتصاد این کشور در سال آینده تا ۵/۲ درصد رشد خواهد کرد (رویترز)

تحلیل گر بلندپایه موسسه مودی گفت: در صورتی که نیجریه بتواند تولید نفت خود را در سطح دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز حفظ کند، اقتصاد این کشور در سال آینده (٢٠١٧) تا ٢,٥ درصد رشد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لاگوس، اقتصاد نیجریه عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در پی افت قیمت‌های جهانی نفت، کاهش صادرات و درآمد دولت در نیمه دوم سال ٢٠١٦، با وخیم ترین رکود در ٢٥ سال گذشته روبرو شده است.

 

آئورلین مالی، مشاور و تحلیل گر بلندپایه مودی در امور آفریقا یکشنبه شب (٣٠ آبان ماه) گفت: انتظار دارد که رکود اقتصادی در نیجریه ادامه یابد و در سه ماهه چهارم تغییر چندانی نداشته باشد.

 

به گفته وی، افزایش تولید نفت، به این کشور که بزرگ ترین صادر کننده نفت قاره آفریقا به شمار می رود، برای کسب درآمد بیشتر کمک خواهد کرد.

 

این کارشناس پیش بینی کرد که با ازسرگیری تولید نفت و کسب درآمد ارزی، نیجریه بتواند سال آینده میلادی به رشد اقتصادی ٢,٥ درصدی برسد.

 

امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، در ماه سپتامبر گفت که تولید نفت این کشور در حال بازگشت به وضع سابق است و  تولید این کشور از ٦٠٠ هزار بشکه در روز، به حدود دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

تولید نفت نیجریه از طریق قراردادهای تقسیم تولید و سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی و داخلی، صورت می گیرد. هر چند که این کشور اغلب از پرداخت سهم خود در این قراردادها ناتوان بوده است.

 

نیجریه هفته گذشته به توافقی برای پرداخت پنج میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار از بدهی معوقه خود به شرکت های عمده نفتی دست یافت.

 

بر اساس ارزیابی یک شرکت تولید کننده نفت، نیجریه دستکم به سالانه ١٤ میلیارد دلار سرمایه گذاری تازه برای حفظ تولید خود در سطح دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز کنونی نیاز دارد. بودجه ملی این کشور نیز بر اساس اهمن میزان تولید بسته شده است.

 

درآمدهای نفتی حدود ١٠ درصد تولید ناخالص داخلی نیجریه را تامین می کنند.

 

کد خبر: 458759 تاریخ: 01-09-95 منبع: شانا