امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا با تعطیلی ۸۰ درصدی معادن سنگ‌آهن کشور به دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی و قیمت‌های پایین خرید داخلی، از الزامات برای احیای این بازار محسوب می‌باشد (نایب‌ رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن)

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از مذاکره با وزیر نفت برای عرضه نفت خام در بورس خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک قراردادهای آتی و اوراق سلف را در معاملات نفت خام داشته باشیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، شاپور محمدی افزود: مذاکراتی با بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره ورود نفت خام به بورس داشته ایم و دیدگاه های سازمان بورس و وزارت نفت در جلسه های مشترکی به بحث گذاشته شده است.

 

وی افزود: نظر مسئولان سازمان بورس و وزارت نفت در باره معاملات نفت خام به صورت اوراق سلف مساعد است و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک قراردادهای آتی و اوراق سلف را در معاملات نفت خام شاهد باشیم.

 

دولت تدبیر و امید قصد دارد پس از عرضه موفقیت آمیز اوراق سلف نفت کوره، اوراق سلف نفت خام را نیز در بازار بورس و اوراق بهادار ایران عرضه کند.

 

قرارداد سلف، قراردادی است که بر اساس آن عرضه کننده مقدار معینی از دارایی پایه را بر اساس مشخصات قرارداد سلف در ازای بهای نقدی به فروش می رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند، خریدار می تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند.

 

نخستین دستورعمل اجرایی «عرضه و معامله قرارداد سلف نفت» در تاریخ نوزدهم آذرماه سال ٩٠ به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده بود و با ٥١ ماده و ٢٣ تبصره به همه کارگزاری ها ابلاغ شد، اما در مدت پنج سال گذشته با وجود چند نوبت عرضه اوراق سلف نفت کوره، توفیقی در عرضه اوراق سلف نفت خام حاصل نشد.

 

وزارت نفت و سازمان بورس و اوراق بهادار تازگی جلسه هایی را برای تصمیم گیری در باره عرضه اوراق سلف نفتی برای معاملات نفت خام در بازار بورس کشور برگزار کرده اند و به نظر می رسد با ادامه این جلسه ها، در آینده ای نزدیک شاهد عرضه اوراق سلف معاملات نفت خام در بازار بورس کشور باشیم.

 

کد خبر: 7215145 تاریخ: 02-09-95 منبع: شانا