امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

شاید بهترین گزینه برای تعریف شرایط کنونی بازار قرار گرفتن آن میان دو انتخابات رییس جمهور امریکا و ایران باشد که به‌طور حتم موجب شده است تا اقتصاد و بازار سهام کشور با احتیاط بیشتری شرایط را رصد کند (رضا خانلو، کارشناس بازار سرمایه)

رضا خانلو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت این روزهای بازار سرمایه گفت: شاید بهترین گزینه برای تعریف شرایط کنونی بازار قرار گرفتن آن میان دو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایران باشد که به طور حتم موجب شده است تا اقتصاد و بازار سهام کشور با احتیاط بیشتری شرایط را رصد کند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در خصوص تاثیرات انتخاب ترامپ بر اقتصاد و بورس باید گفت که تا دو ماه دیگر که ترامپ بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا می نشیند و کابینه و مواضع خود را در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی علنی و رسمی می کند سهامداران با احتیاط بیشتری معاملات بورس را دنبال می کنند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر رفته رفته فضای سیاسی کشور به سمت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می رود که از این منظر نیز سرمایه گذاران منتظر گزینه های احتمالی نامزدی ریاست جمهوری در ایران و نیز مواضع آنها بویژه در مباحث اقتصادی خواهند بود که این موضوع کلیت بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: بدون شک یکی از مهمترین مسائل کشور، حوزه اقتصادی است که می توان گفت دولت یازدهم کارنامه موفقی در بحث رونق اقتصادی نداشته و چشم داشتها به برجام نیز تاکنون نتیجه خاصی بجز فروش نفت برایمان در بر نداشته است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر در دولت یازدهم نرخ سود بانکی بارها با این هدف کاهش پیدا کرده است که سپرده ها از بانکها به سمت سایر بازارها روانه شود و در پی آن شاهد رونق اقتصاد باشیم؛ اما در عمل بدلیل رکود سنگین حاکم بر سایر بازارها، بانک کماکان مطمئن و کم ریسک ترین بازار برای نقدینگی مردم است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که رونق اقتصادی با کاهش دستوری نرخ سود و آرزوی روانه شدن نقدینگی از بانکها به سمت سایر بازارها صورت نمی گیرد تاکید کرد: رونق اقتصادی با حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و نیز برنامه ریزی و عمل به آن اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: بازار سرمایه یکی از حوزه هایی است که بدون شک توجه به آن می تواند موجب تامین مالی و نقدینگی صنایع و شرکتها و در پی آن رونق اقتصادی شود که البته با این بازار با مشکلاتی نیز همراه است.
این کارشناس بازار سرمایه یکی از مشکلات کنونی بازار سهام در کشور را طولانی بودن توقف نمادهای معاملاتی در بورس عنوان و اظهار کرد: در حالی که در بورس های دنیا توقف نمادهای معاملاتی از چند ساعت تا چند روز بیشتر تجاوز نمی کند در بورس ما گاهی توقف نمادها تا چند سال هم اتفاق می افتد که این موضع به حبس نقدینگی مردم و در پی آن بی رمقی بورس منجر می شود.
وی همچنین اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات این روزهای اقتصاد و بورس ما موضوع تک نرخی شدن ارز است که متاسفانه تحقق آن تنها در شعار و وعده و وعید خلاصه شده است.

کدخبر:854219- منبع:تسنیم- 2-9-95