امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با توجه به تناسب بین قیمت دلار و نرخ تورم، افزایش سالیانه ده تا ۱۲ درصدی ارز موضوع عجیبی نیست و افزایش نرخ ارز در محدوده‌های فعلی در بازار به هیچ عنوان نگران کننده نیست (سعید لیلاز، استاد دانشگاه شهید بهشتی)

استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره علت رشد نرخ دلار در روزهای گذشته گفت: برخی افراد مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را عاملی برای افزایش این روزهای قیمت دلار می دانند؛ در حالی که نتیجه این انتخابات روی بازار ارز و بورس ایران تاثیر گذاشت و پس از چند روز این بازارها روند معمول خود را در پیش گرفتند.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، سعید لیلاز اضافه کرد: در شرایط کنونی، یکی از دلایل افزایش نرخ ارز، بهبود نسبی وضعیت اقتصادی کشور است.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، باید تناسبی بین قیمت دلار و نرخ تورم وجود داشته باشد؛ در حالی که در سه سال و نیم گذشته شاهد ثبات نسبی در این زمینه بودیم.

وی گفت: برخی که معتقدند نرخ ارز باید ثابت بماند، باید تلاش کنند تورم را در کنترل داشته و مانع از افزایش آن شوند تا به صادرات لطمه ای وارد نشود، واردات افزایش نیابد و تعادل الگوی مصرف در جامعه برهم نخورد.

لیلاز ادامه داد: بر این اساس، افزایش سالیانه 10 تا 12 درصدی قیمت ارز بر مبنای تورم نمی تواند موضوع عجیب و غریبی باشد، مگر اینکه طبق آنچه پیشتر عنوان شد بتوان نرخ تورم را کنترل کرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی به ایرنا گفت: افزایش نرخ ارز در محدوده هایی که این روزها در بازار ثبت می شود، به هیچ عنوان نگران کننده نیست.

وی یادآوری کرد: قیمت ارز جزو اموری است که همواره از تغییر آن به عنوان «شکست بازار» یاد می شود و حتی اقتصاددانان لیبرال نیز به آن اذعان دارند.

شکست بازار یک اصطلاح اقتصادی و نشان‌دهنده موقعیت و شرایطی در بازار است که کمیت محصول مورد تقاضای مصرف‌کنندگان با مقدار تامین‌شده از طرف تامین‌کنندگان برابری ندارد. در واقع عرضه و تقاضا در تعادل نیست. این اتفاق نتیجه مستقیم کمبود برخی عوامل اقتصادی دلخواه است که از تعادل جلوگیری می‌کند.

لیلاز گفت: این اقتصاددانان نمی توانند تعیین نرخ ارز از سوی دولت را در کشوری همچون ایران پنهان کنند؛ موضوعی که مسوولیت بسیار سنگینی است، زیرا اگر این قیمت بیش از اندازه بالا باشد به رکود منجر می شود و اگر بیش از اندازه پایین باشد، افزایش واردات و آسیب تولید داخل را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: هیچ تردیدی نیست که در ایران دولت باید نرخ ارز را تعیین کند اما باید این قیمت، تعادلی باشد و بویژه با درآمدهای ارزی کشور همخوانی داشته باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، تصور نمی شود دولت یازدهم تصمیمی بر «تعیین قیمت مطلوب دلار» داشته باشد.

 

کد خبر: 763256 تاریخ: 30-08-95 منبع: بنکر