امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در بازار سرمایه رخ داده است تغییر در دیدگاه برخی سهامداران نسبت به بازدهی بازار سرمایه است و متأسفانه در ماه‌های اخیر همزمان با نوسانات بازار شاهد به وجود آمدن انتظارات نامعقول از میزان و زمان بازدهی در سهم‌‌ها در بین برخی از فعالین بازار هستیم (محسن نقدی بابایی، تحلیلگر بازار سرمایه)

 

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در ماه های اخیر در بازار سرمایه رخ داده است تغییر در دیدگاه برخی سهامداران نسبت به بازدهی بازار سرمایه است. متاسفانه در ماه های اخیر همزمان با نوسانات بازار شاهد به وجود آمدن انتظارات نامعقول از میزان و زمان بازدهی در سهم ها  در بین برخی از فعالین بازار هستیم.

محسن نقدی بابایی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: انتظاراتی که عموماً با واقعیت بازار فاصله بسیاری دارد و عملا توجیه سرمایه گذاری را زیر سوال می برد به یکی از بزرگترین مشکلات در بازار فعلی تبدیل شده است و شاهد خرید و فروش های بی برنامه در بین این افراد هستیم که عموما به ضررهای سنگین ختم می شود.

وی در ادامه افزود: لزوماً یک سرمایه گذار باید قبل از هر اقدامی با درک صحیح از وضعیت اقتصادی کشور یک چشم انداز مناسب در سرمایه گذاری برای خود ترسیم کند تا به یک بازدهی مطلوب و کارشناسی در بلند مدت دست پیدا کند.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: آنچه سهامداران باید در نظر داشته باشند این است که مطمئناً آینده گروه ها و صنایع مختلف بورسی با توجه به حل و فصل مسائل هسته ای و به تبع آن رفع مشکلات شرکت ها در زمینه تجارت جهانی و از طرفی کاهش نرخ تورم در بازار داخلی بسیار روشن و بدون ابهام است.

نقدی بابایی گفت: واضح است که این آثار مثبت اقتصادی در صورت های مالی شرکت ها به مرور زمان اتفاق می افتد که یک بازه زمانی حداقل یکساله را می طلبد و نباید انتظارات خارج از عرف از عملکرد شرکت ها در مدت زمان کوتاهی داشت.

وی عدم نوسان گیری و پرهیز از رفتارهای احساسی در شرایط فعلی را راهمکار مناسبی برای کمک به سهامداران در جهت حفظ سرمایه شان خواند و اظهار داشت: با توجه به جذابیت و قابلیت بالای بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای موازی برای سرمایه گذاران، همواره باید با نگاه کارشناسی تر و بر پایه واقعیات موجود به سرمایه گذاری در آن پرداخته شود.

نقدی بابایی درباره آسیب شناسی شرایط منفی بازار به تأثیر شبکه های اجتماعی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: عامل اصلی اتفاقات بوجود آمده را می توان تا حدود زیادی در فضاهای مجازی مخصوصا گروه ها و کانال های تلگرامی جستجو کرد.

وی ابراز داشت: ابزاری که می توان از آن در جهت آموزش بهتر برای سرمایه گذاران استفاده کرد هم اکنون به تهدید بازار سرمایه تبدیل شده است که فقط با نظارت کافی می توان جلوی سو استفاده عده ای سودجو را که در قالب کارشناس به ارائه سیگنال های جهت دار  و بعضا اخبار کذب و ایجاد شایعه در بازار می پردازند، گرفت.

نقدی بابایی در پایان گفتگو با “سنا” گفت: به تمامی سهامداران مخصوصا افراد مبتدی و تازه وارد توصیه می شود ضمن داشتن یک سبد سهام متنوع که از سهم های بنیادی تشکیل شده است با اختصاص بخشی از دارایی خود به صندوق های سرمایه گذاری که عموما توسط کارشناسان خبره بازار اداره می شوند از ریسک خود در این بازار بکاهند.

کدخبر:9634857- منبع: سنا- تاریخ:25-3-95