امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

مصوبه سناتورهای کنگره امریکا مبنی بر تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران علاوه بر اثرگزاری منفی در دریافت ارز خارجی، بر شرکت‌های صادر‌کننده و وارد‌کننده بورسی نیز اثرات منفی محسوسی خواهد داشت (مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا)

اواخر هفته گذشته سنای آمریکا با رأی اکثریت سناتورهای کنگره تمدید قانون تحریم ها علیه ایران را به تصویب رساند تا ریسک جدیدی بر بورس ایران تحمیل شود. هر چند این موضوع برای تبدیل شدن به یک قانون جدید منتظر نظر نهایی رییس جمهور آمریکاست.

 

اواخر هفته گذشته سنای آمریکا با رأی اکثریت سناتورهای کنگره تمدید قانون تحریم ها علیه ایران را به تصویب رساند تا ریسک جدیدی بر بورس ایران تحمیل شود. هر چند این موضوع برای تبدیل شدن به یک قانون جدید منتظر نظر نهایی رییس جمهور آمریکاست.

 

به گزارش بورس نیوز، مدیر عامل شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا در گفتگو با خبرنگار ما به ارزیابی این مصوبه و آثار احتمالی مترتب بر بورس پرداخت و اظهار داشت: اینکه در واقعیت چه اتفاقاتی رقم بخورد، دقیقاً مشخص نیست. چرا که تا زمانی که دولت جدید آمریکا بر سر کار بیاید، شرایط همچنان مبهم و نامعلوم است.

 

حسنعلی بشارت احسانی افزود: در خصوص تصویب تمدید قانون تحریم ها علیه ایران برای یک دوره 10 ساله توسط گنگره، بایستی منتظر ماند و دید از پنج، شش هفته آتی با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا چه سیاست هایی دنبال می شود و ترامپ تصمیم می گیرد کدام بخش از تحریم ها را اجرا نکند و کدامیک را سخت گیرانه تر به اجرا در آورد. اما فضای کلی دیدگاه های کارشناسان در ارتباط با این موضوع چندان امیدوار کننده نیست.

 

وی ادامه داد: مسلم به نظر می رسد که دولت جدید آمریکا در برقراری ارتباط و تعامل با ایران به راحتی دولت اوباما نخواهد بود و در هر صورت همکاری ها و مراودات میان دو کشور مشکل تر از گذشته بوده و احتمال بروز اختلاف سلیقه و عقیده در طرفین بیشتر خواهد بود که این امر به تنش ها بیشتر دامن خواهد زد.

 

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: گرچه رییس دولت فعلی آمریکا از عدم وجود مشکل در اجرای برجام و برقراری ارتباط میان ایران و این کشور در دولت جدید سخن می گوید، اما این احتمال وجود دارد که ترامپ تصمیمات جدیدی گرفته و بگونه ای دیگر عمل کند.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز وزرای دفاع، خزانه داری و امور خارجه ترامپ مشخص نشده، گفت: با وجود آنکه این سه وزیر دولت ترامپ هنوز انتخاب نشده اند، اما ارزیابی بنده این است که تعاملات بین دو کشور براحتی زمانی پیش نخواهد رفت که با اوباما دنبال شد. بطوریکه انتظار می رود تعامل آمریکا با کشورهای مختلف از جمله ایران که نظرات نه چندان خوشایندی از سوابق گفته ها و رفتارهایشان با مسئولین کشورمان وجود دارد، تحت تأثیر قرار گیرد.

 

بشارت احسانی در خصوص برآیند آثار و نتایج احتمالی چنین تصمیماتی برای تمدید تحریم ها علیه ایران اظهار داشت: این مصوبه می تواند بر تمام عوامل و متغیرهایی که در دوران تحریم وجود داشته، اثرگذار باشد که این امر به نحوه تعبیر مواد و تبصره های آن در سیاست های اتخاذی دولت جدید آمریکا بستگی دارد. با این حال مسلم است که کشورهایی که با آمریکا تجارت جهانی دارند، از این امر نیز تأثیر می پذیرند.

 

وی ادامه داد: اثرات ناشی از این امر در بلند مدت بیشتر نمایان خواهد شد؛ چرا که دولت جدید آمریکا چهار سال اداره امور کشور را به دست خواهد گرفت و طی این چهار سال آثار ناشی از این تصمیم بر کشور، اقتصاد و صنایع مختلف ما نیز نمایان خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا در خاتمه سختان خود با اذعان بر اینکه شواهد پیرامون اثرات این مصوبه قدری ناخوشایند و نگران کننده است، گفت: این مصوبه علاوه بر اینکه بیشترین اثر را بر مسایل مرتبط با دریافت ارز خارجی اعمال می کند، بر شرکت های صادر کننده و وارد کننده بورسی نیز اثرات محسوس تری را در پی خواهد داشت.