امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

اندونزی تنها عضو اوپک در شرق آسیا، عضویت خود را در این سازمان کمتر از یک سال پس از پیوستن مجدد به این نهاد به علت مخالفت با طرح کاهش تولید نفت به حال تعلیق درآورد (رویترز)

اندونزی تنها عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در شرق آسیا، عضویت خود را در این سازمان کمتر از یک سال پس از پیوستن مجدد به این نهاد، به علت مخالفت با طرح کاهش تولید نفت، به حال تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از جاکارتا، این تصمیم در پی توافق اوپک با نخستین کاهش گروهی از هشت سال پیش به این سو به منظور پائین آوردن مازاد عرضه و تقویت قیمت های جهانی نفت، گرفته شد.

 

تعلیق عضویت جاکارتا که امیدوار بود پس از فعالیت دوباره در این سازمان در آغاز سال ٢٠١٦، از نزدیک تر شدن به کشورهای عضو آن بهره ببرد، عقب گردی برای اندونزی به شمار می رود که به وارد کننده صرف نفت تبدیل شده است.

 

اوپک به اندونزی پیشنهاد کرده بود تولید خود را به میزان حدود ٣٧ هزار بشکه در روز یا حدود پنج درصد کاهش دهد.

 

ایگناسیوس جونان، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی، که در نشست ١٧١ اوپک در وین شرکت کرده بود، گفت: هنوز نیازهای درآمدی زیادی در بودجه ٢٠١٧ وجود دارد و کاهش تولید اندونزی به عنوان وارد کننده نفت به ویژه هنگامی که انتظار می رود که قیمت های نفت بالا برود، به نفع این کشور نخواهد بود.

 

وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی در بیانیه ای اعلام کرد: تعلیق موقت عضویت این کشور در اوپک به نفع همه اعضای این سازمان بود.

 

هنوز معلوم نیست که اندونزی به درخواست دیگران یا داوطلبانه عضویت خود را در اوپک تعلیق کرده است.

 

اندونزی پس از عضویت اولیه در سال ١٩٦٢ در اوپک، در سال ٢٠٠٩ به علت افت تولید، این سازمان را ترک کرد، زیرا به وارد کننده صرف نفت خام تبدیل شده بود که ناقض شرط اوپک برای عضویت کامل در این نهاد است.

 

اندونزی از هنگام عضویت مجدد در اوپک در اوایل سال ٢٠١٦، چند توافقنامه در باره واردات نفت خام، سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنایع نفت کشورهای خارجی و مشارکت در بخش پالایش از جمله با ایران و عربستان سعودی، امضا کرده است.

 

تولید نفت خام اندونزی که در میانه دهه ١٩٩٠ به حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می رسید، به علت نداشتن اکتشافات عمده نفتی در ١٠ سال گذشته در غرب این کشور و کاهش تولید میدان های قدیمی، به حدود نصف کاهش یافت.

 

با اینکه صنعت نفت، بخش بسیار مهمی از اقتصاد اندونزی را تشکیل می دهد، میزان مشارکت آن در تامین درآمد دولت جاکارتا از ٢٥ درصد در سال ٢٠٠٦ به ٣,٤ در سال جاری کاهش یافته است.