امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با افزایش مکرر نرخ دیه و با توجه به عوارض و مالیات ۱۴ درصدی در مقابل سود سه درصدی این صنعت، بیمه‌گران در معرض ورشکستی قرار می‌گیرند (رییس کل بیمه مرکزی)

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به افزایش هر ساله نرخ دیه و مشکلات آن برای صنعت بیمه گفت: از دولت و قوه قضائیه می خواهیم درباره افزایش مکرر نرخ بیمه توجه جدی کنند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی که در بیست و سومین همایش ملی بیمه سخن می گفت با اشاره به رشد ناچیز 3 درصدی حق بیمه بدنه اتومبیل در هفت ماهه امسال گفت: وقتی یک نفر ماشینی را به قیمت 15 ، 17 یا 20 میلیون تومان می خرد و از آن یک میلیون تومان حق بیمه شخص ثالث و یک میلیون تومان حق بیمه بدنه بخواهیم چطور می خواهد زندگی کند؟

 

وی افزود: باید رشد پلکانی حق بیمه شخص ثالث را کنترل کنیم.

 

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به وجود 9 میلیون وسیله نقلیه فاقد بیمه در کشور که البته بیشتر آنها موتورسیکلت هستند گفت: با این کار سال به سال رشد کسانی که بیمه ندارند اضافه می کنیم.

 

همتی با بیان اینکه طبق قانون باید دیه فرد فوت شده ازجانب بیمه گرها در دو هفته پرداخت شود افزود: این در حالیست که بیمه گزار می تواند حق بیمه خود را قسطی پرداخت کند و با این وضع معلوم است که بیمه گر ورشکست می شود.

 

رئیس بیمه مرکزی به فتوای امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله اشاره کرد و گفت: طبق فتوای ایشان می شود دیه فرد فوت شده را در سه سال پرداخت کرد در حالی که در قانون ما باید ظرف دو هفته این خسارت پرداخت شود.

 

همتی گفت: در عین حال که به حواسمان به بیمه گرها هست اما آنها را نیز کنترل می کنیم و از آنها می خواهیم که هم به فکر سود خود باشند و هم در فعالیت هایی که به نفع جامعه است توجه کنند و در آن سرمایه گذاری کنند.

 

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه توان صنعت بیمه کشور امسال به حدود 25 هزار میلیارد تومان رسید گفت: این معادل بودجه عمرانی دولت است و نشانگر قدرت و ظرفیت صنعت بیمه است.

 

عبدالناصر همتی در ادامه سخنانش در بیست و سومین همایش ملی بیمه افزود: در هفت ماهه امسال رشد صنعت بیمه نزدیک 20 درصد بوده است و تا پایان سال ضریب نفوذ بیشتری پیدا خواهد کرد و نقش بیمه در بازار مالی کشور افزایش می یابد.

 

وی با بیان اینکه سیاست جدید بیمه مرکزی تمرکز بر بیمه های عمر است و آیین نامه های مربوطه در حال اصلاح است ، گفت: بر این اساس تا پایان آذرماه شرکت های بیمه گر در بخش عمر خود باید مشخص کنند که ذخایر این رشته چگونه اختصاص یافته است و آن را به بیمه مرکزی اعلام کنند.

 

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه 110 هزار نفر در صنعت بیمه کشور شاغل هستند که فقط 5 درصد آن در بخش دولتی است ، افزود: بقیه در بخش های واقعی اقتصادی فعالیت می کنند.

 

همتی گفت: صنعت بیمه برای بیش از 750 میلیارد دلار تعهدات و دارایی های کشور پوشش های ضروری ایجاد کرده است.

 

وی افزود: ما در تحریم ها تلاش کردیم که فعالیت های خارجی کشور دچار مشکل نشود و الان هم به اینکه برجام چه می شود و چه اتفاقی برای آن می افتد کاری نداریم و تجربه سال های گذشته را رها نخواهیم کرد.

 

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در مذاکره با شرکت های بزرگ بیمه دنیا نیز اعلام کرده ایم که این تجربه را در چارچوب اقتصاد مقاومتی در برنامه ریزی هایمان لحاظ خواهیم کرد و بر آن اساس کار می کنیم.

 

همتی افزود: در هفت ماهه امسال 17 میلیون فقره پرداخت خسارت در کشور انجام شده و در پارسال نیز  17 هزار فوتی و 300 هزار جرحی را صنعت بیمه پوشش داده است.

 

وی با اشاره به اینکه 13 میلیون بیمه عمر در کشور وجود دارد ، گفت: با وجود آنکه پارسال یک شرکت بیمه باعث خدشه به صنعت بیمه شد اما در نظرسنجی از مردم نمره 3 از 5 به لحاظ اعتماد عمومی به بیمه گرفتیم که شاخص خوبی است.

 

رئیس کل بیمه مرکزی با انتقاد از اینکه صنعت بیمه عوارض مختلفی مجبور است بدهد ، افزود: در حالی که به طور میانگین صنعت بیمه 14 درصد عوارض و مالیات می پردازد سود شرکت های بیمه 3 درصد است.

 

همتی گفت: این در حالیست که قبل از سود مالیات بر سود هم می دهیم و این موضوع به صنعت بیمه کشور کمکی نمی کند.

 

رئیس کل بیمه مرکزی از وزیر اقتصاد و دارایی خواست فکری برای عوارض صنعت بیمه کند.