امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با توجه به شرایط پسابرجام و فراهم شدن زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، نباید فضا را مشوش کنیم تا تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار بورس و سرمایه افزایش یابد (معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی صحرایی در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما افزود: با توجه به شرایط پسا برجام و فراهم شدن زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، نباید فضا را مشوش کنیم تا تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار بورس و سرمایه افزایش یابد .

وی با بیان اینکه شاخص بورس تهران در یک هفته گذشته دو هزار واحد کاهش یافته است، نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بزرگ و ارائه عملکرد سال 94 و ترجیح سهامداران برای دریافت سود سالیانه را از جمله دلایل این کاهش اعلام کرد .

معاون بورس تهران افزود : سهامداران حقوقی همچون سهامداران خرد، می توانند در معاملات عادی یا بلوکی ورود کنند و منعی در این باره وجود ندارد .

صحرایی گفت : بازار بلوکی در بورس که از سال 92 و به صورت ترجیحی صورت گرفته، جزیی از بازار است و نمی تواند خارج از آن دیده شود .

وی افزود : نقد شوندگی یکی از وظایف بازار بورس است و با شرایط کنونی بورس، این وضعیت بهبود یافته است .

معاون بورس تهران افزود : بحث نقد شوندگی و شفافیت در بازار بورس هر دو مهم است و باید بین آنها موازنه باشد .

صحرایی ارائه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را یکی از دغدغه های اصلی مسئولان بورس دانست و گفت : دستگاه های مسئول باید به این مساله ورود کنند و منتشر کنندگان این گونه اطلاعات نادرست را مورد پیگیری قرار دهند .

وی با این حال گفت : سازمان بورس تلاش کرده است تا جلوی عرضه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را بگیرد و اطلاعات را به صورت شفاف ارائه کند و با منتشر کنندگان اطلاعات نادرست برخورد نماید .

معاون بورس تهران افزود : اگر ارائه اطلاعاتی باعث شود که تصمیم گیری سهامداران بازار بورس دچار خلل شود، سامانه بورس به صورت خودکار نمادها را متوقف می کند .

حسین زمانی کارشناس بازار سرمایه هم در این برنامه، شاخص بورس را دماسنج بازار خواند و گفت: اگر شاخص در بازار بورس روند عادی و طبیعی خود را طی کند، نباید مسئولان بورس معاملات بلوکی را به طور همزمان عرضه کنند .

وی افزود : وقتی بازار بورس در حالت ریزشی است، سهامداران خرد به آن آگاه هستند، بورس اجازه نمی دهد و جلوی ریزش شاخص ها را می گیرد .

این کارشناس بورس این سوال را مطرح کرد که چرا معاملات بلوکی در ساعات خارج از معاملات عادی عرضه نمی شود تا بر سهامداران خرد و معاملات عادی تاثیر منفی نگذارد ؟

زمانی گفت : چرا سازمان بورس وقتی که اطلاعات نادرست در فضای مجازی عرضه می شود اقدام به شفاف سازی اطلاعات نمی کند ؟

وی پیشنهاد کرد : یک سامانه ارتباطی میان فعالان بازار سرمایه و مسئولان بورس ایجاد شود تا به شکایات درباره خرید و فروش سهام و مشکلات پیش آمده در بازار بورس به سرعت رسیدگی شود .

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده در بانکها گفت : برخی از بانکها تا 45 درصد سود برای سرمایه در گردش خود لحاظ می کنند که این با دستور العمل بانک مرکزی، مغایرت دارد ، و بانک مرکزی باید بر این بانکها و بویژه موسسات مالی نظارت جدی داشته باشد .

نیما آزادی کارشناس بورس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه شفافیت در بازار بورس در مقایسه با 10 سال پیش بهتر شده است گفت : در سالهای اخیر با گسترش فضای مجازی و ارائه برخی اطلاعات نادرست این شفافیت زیر سوال رفته است .

وی افزود : سازمان بورس در سراسر دنیا، نهادی نظارتی است اما با برخی اظهار نظرها و دستور العمل ها این شائبه ایجاد می شود که سازمان بورس در پی دخالت در بازار است.

این کارشناس بورس تصریح کرد : به هیچ وجه بلوک بندی در بازار بورس، نقد شوندگی را بهبود نمی بخشد.

آزادی گفت: حفره هایی در ارائه اطلاعات و شفافیت در بازار بورس وجود دارد که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و رفع شود.

کد خبر:47932154- منبع: تسنیم- تاریخ: 28-3-95