امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

تا فصل بهار سال ۹۶ خبری از رونق در بخش مسکن نیست و افزایش ۲۲ درصدی معاملات در آبان‌ماه به آمار مثبت شهریور و مهرماه باز می‌گردد و این ثبات نسبی اقتصادی و جهانی با شروع ریاست‌جمهوری ترامپ در امریکا افت خواهد کرد (بازرس انجمن انبوه‌سازان تهران)

به گزارش بازار نیوز – تعداد معاملات مسکن در آبان ماه ۲۱ درصد نسبت به مهرماه و ۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۵ که برگرفته از «آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است که بر اساس این گزارش در آبان ماه سال ۱۳۹۵، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ۱۲۴۵۹ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۱ / ۴ درصد افزایش نشان می دهد.

 

البته این رونق چشم گیر به عوامل زیادی بستگی دارد که محمدعلی ربانی شیرازی نایب رییس انجمن انبوه‌سازان ساختمان و مسکن در خصوص دلایل رشد معاملات مسکن در آبان ماه به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: افزایش مقدار کمی از درصد خرید و فروش در حوزه مسکن به سود سپرد های بانکی مرتبط بود که این مهم هم مقطعی است، چرا که بانک ها به تعهدات خودشان در قبال سود سپرد های بانکی متعهد نبودند.

 

وی در این خصوص اضافه کرد: قرار بود سود سپرده بانک ها طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۵ درصد باشد در حالی که در بسیاری از بانک ها این دستور عمل اجرایی نشده است و متاسفانه بسیاری از بانک ها بیش از ۲۰ درصد سود بانکی به سپرده های خاص خود اعطا می کنند. حتی تبلیغات سود سپرده ها می تواند روی بازار مالی مسکن، طلا و ارز تاثیر بگذارد و این موضوع در آبان ماه روی بازار مسکن تاثیر گذاشت.

 

ربانی شیرازی تصریح کرد: مسئله دیگری که در رونق بازار مسکن آبان ماه تاثیر داشت، این بود که در ۳ ماهه دوم سال معمولا بازار اجاره و رهن رونق دارد و تا زمانی که بازار مسیر خود را طی و به نقطه نهایی می رسد وضعیت هم مشخص می شود. در این برهه از زمان، تورم بازار رهن و اجاره زیاد شد و مردم به جای پرداخت رهن به خرید مسکن روی آورده اند. در واقع تا زمانی که فاصله بین قیمت خرید، رهن و اجاره کم شود، بازار خرید و فروش هم رونق می گیرد یعنی هر چه قدر بازار رهن و اجاره رشد پیدا کند، وضعیت خرید و فروش هم رونق می گیرد و این وضعیت در آبان ماه چشم گیرتر بوده است. البته کساد رونق در آذرماه هم به واسطه مصادف شدن به ماههای قمری محرم و صفر بی تاثیر نبود و این وضعیت هم کاملا مقطعی است.

 

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان ساختمان و مسکن در خصوص اینکه چه زمانی رونق در بخش مسکن رخ می دهد، اذعان داشت: هیچ وقت دنبال معجزه نباشیم. معجزه فقط از طریق کاهش سودهای بانکی اتفاق می افتد و مافیای بانکی اجازه نمی دهند که رونق در بازارها شکل بگیرد و تلاش می کنند تا تنها بازار سپرده را حفظ کنند.

 

وی در این خصوص اضافه کرد: در صورتی که سود بانکی سپرده‌ها کم شود، سود تسهیلات بانک ها هم به کسانی که در کار ساخت و ساز هستند کم می شود. متاسفانه مافیای بانکی در کشور اجازه نمی دهند تا بازار رونق بگیرد و با وجود سود ۲۶ درصدی بانک ها دیگر ساخت ساز برای کسی مقرون به صرفه نیست و قطعا با این شرایط رونقی در بازار هم ایجاد نخواهد شد.

 

ربانی شیرازی تصریح کرد: با وجود مافیای بانکی و مشکلات تولید باید شاهد رکود و کسادی بازار باشیم. رفع این مشکل را باید در گوشه و کنارهای بانک مرکزی، بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری جستجو کرد که مانند قارچ های سمی سبز شده اند! رفع این معضلات واحد بازرسی و کنترل بانک مرکزی را می طلبد و در صورت کنترل این موارد خواهید دید که همه پول های که وارد بازار طلا و ارز می شوند از منابع مالی بانک های شخصی و خصوصی است.

 

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان ساختمان در پاسخ به اینکه آیا تسهیلات بانکها برای وام مسکن تاثیری داشته است یا خیر؟ تصریح کرد: به اعتقاد من وام های مسکن هیچ تاثیری در رونق این بخش نداشته است چرا که ما یک مشکل بزرگ داریم که با یک داروی ساده نمی توانیم آن را درمان کنیم. تنها راه این است که بانک مرکزی ملزم شود تا سود سپرده گذاری را به حداقل برساند و این تنها راهکار عملیاتی برای کل صنعت کشور است.

 

وی با تاکید بر اینکه امیدی به رشد آینده بازار مسکن نخواهد داشت، تصریح کرد: تا وضعیت بانکی، پولی و مالی کشور حل نشود امید چندانی به بازار مسکن ندارم و اگر بانک مرکزی وارد عمل نشود و در این خصوص اقدام ضروری انجام ندهد همچنان سایه رکود در این بخش وجود خواهد داشت.

 

ربانی شیرازی رکود بازار مسکن را از سود تسهیلات بانک ها دانست و گفت: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سود تسهیلات بانک ها باید ۱۵ درصد باشد اما متاسفانه بسیاری از بانک ها سودهای ۲۶ درصد و حتی بالاتری به مشتریان خاص خود می دهند و همین تخلف باعث شده تا بازار مسکن همچنان در رکود باقی بماند چرا که هوش ثانویه مردم بیدار است و با این شرایط توجه مردم به بازار سپرده گذاری و سودهای کذایی است.  

 

وی عامل دیگر در رکود بازار مسکن را در بخش تولید دانست و گفت: تولید می تواند بازار تورم را متعادل کند. تا زمانی که تولید وجود ندارد، بازار عرضه و تقاضا هم توازن خود را از دست می دهد. طی چند سال اخیر بازار ساخت و ساز وضعیت قابل قبولی نداشته به طور مثال صدور پروانه های ساختمانی هر ساله کمتر می شود در نتیجه تولید واحد مسکونی ما طی چند سال اخیر به حداقل رسیده است، ضمن اینکه عرضه کاهش یافته است. به طور مثال هر ساله ۸۰۰ هزار نفر به خیل متقاضیان مسکن اضافه می شود هر چند که این آمار به تعداد ازدواج های صورت گرفته در سال اطلاق می شود و در مجموع ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد در سال را می توان جزو آمار بالقوه محسوب کرد اما در مجموع تعداد واحد های مسکونی که هر ساله از دور خارج می شوند ۵۰ تا ۱۰۰ هزار واحد است و در این میان تعداد آمار مرگ و میر و تلفات را هم باید در نظر بگیرم که این آمار از متقاضیان مسکن اعلام شده کمتر است.