امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

مسکن در حال خروج از رکود است و انتظار می‌رود حتی در سنوات آتی شاهد فزونی تقاضا بر عرضه در خصوص واحدهای مسکونی میان درآمدی باشیم، لذا برای تعریف پروژه‌های جدید، نیاز به تأمین مالی است که یکی از روش‌های تأمین مالی، صندوق‌‌های زمین و ساختمان است که به نوعی حلقه اتصال بازار سرمایه و صنعت ساختمان به‌شمار می‌رود (مدیر عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن)

دو صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان جدید توسط گروه سرمایه‌گذاری مسکن در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدرضا امینی، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین انبوه­ ساز بازار سرمایه کشور، در راستای استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل‌های بازار سرمایه به منظور تامین مالی پروژه‌ها، ایجاد صندوق­ های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: پس از تاسیس و اخذ مجوز فعالیت صندوق زمین و ساختمان مسکن شمال­غرب در شهرک رشدیه تبریز، این شرکت درخواست اخذ مجوز صندوق زمین و ساختمان پردیس پارسیان را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کرده است که مراحل نهایی خود را طی می کند و امید است به زودی شاهد پذیره ­نویسی واحدهای سرمایه­ گذاری آن باشیم. همچنین صندوق دیگری که درخواست آن توسط شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به بورس ارائه شده است، صندوق سرمایه ­گذاری زمین و ساختمان مسکن نارون است که برای تامین مالی پروژه نارون اراک (متعلق به شرکت سرمایه­ گذاری مسکن الوند) طراحی شده است.

وی با اشاره به عرضه اولیه شرکت الوند در روزهای گذشته در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: استفاده از این صندوق گام مهمی در مسیر تحقق بودجه پیش‌بینی شده شرکت و کاهش هزینه‌های مالی آن است. همچنین اختلافاتی که در سایر روش‌های مشارکت در ساخت و ریسک توقف پروژه‌ها ناشی از این ریسک‌ها، در این روش وجود ندارد.

امینی در ادامه با بیان این که صندوق ­های زمین و ساختمان هم به سمت عرضه مسکن کمک کرده و هم در سمت تقاضا، سرمایه ­گذاری در این صنعت را با هر سرمایه­ای ممکن می­سازند، گفت: در پایان عمر صندوق، با فروش واحدهای ساختمانی پروژه، سرمایه‌گذاران از سود حاصله منتفع می شوند.

وی معافیت مالیاتی صندوق­ ها را از مهم‌ترین مزایای این ابزار مالی دانست و اظهار داشت: بر اساس ماده 7 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، در راستای تسهیل اجرای سیاست­های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، تمامی درآمدهای صندوق ­های سرمایه­ گذاری و درآمدهای حاصل از نقل و انتقال این اوراق یا درآمدهای حاصل از صدور و ابطال آن‌ها از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف است. این موضوع در کنار شفافیت صندوق ­های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، به تسهیل سرمایه ­گذاری در صنعت ساختمان منجر خواهد شد.

مدیرعامل ثمسکن تامین مالی به موقع پروژه ­ها را از جمله مزایای این صندوق­ ها برای صنعت انبوه ­سازی عنوان کرد و افزود: با استفاده از این روش تامین مالی، پروژه­ ها در موعد تعیین شده با کمترین انحراف زمانی، تکمیل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر گزارشات و اطلاعات آماری منتشر شده، مسکن در حال خروج از رکود است و انتظار می­رود حتی در سنوات آتی شاهد فزونی تقاضا بر عرضه در خصوص واحدهای مسکونی میان درآمدی باشیم، لذا برای تعریف پروژه­ های جدید، نیاز به تامین مالی است که یکی از روش­های تامین مالی، صندوق­ های زمین و ساختمان است که به نوعی حلقه اتصال بازار سرمایه و صنعت ساختمان به شمار می‌رود.

شایان ذکر است پروژه نارون اراک در زمینی به مساحت 7.584 مترمربع و در منطقه الهیه در قالب 2 بلوک 10 طبقه و در 144 واحد مسکونی با زیربنای حدود 20.000 متر مربع برای استفاده اقشار متوسط و پایین‌تر از متوسط این شهر طراحی شده است.

کد خبر:7483215- منبع: سنا- تاریخ:24-3-95