امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در پی خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه، ارزش لیر ترکیه و روبل روسیه با کاهش زیادی روبرو شدند؛ ارزش دلار نسبت به لیر ترکیه به ۵/۳ و نسبت به روبل روسیه به ۹/۶۱ رسید (رویترز)

روزنامه « واشنگتن‌پست» در گزارشی به تحلیل حادثه ترور سفیر روسیه در آنکارا پرداخت و مهترین دلیل آن را وجود شکاف در حزب حاکم ترکیه در خصوص نحوه برخورد با بحران سوریه می داند.

 

به گزارش میزان، «واشنگتن‌پست» در آغاز  مطلب خود  ضمن اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان یکی از اصلی ترین رهبران جهان است که بر برکناری بشار اسد اصرار می‌ورزد، نوشت که دولت اردوغان اما در ماه‌های اخیر برای دست‌یابی به راه‌حلی سیاسی برای خروج گروه‌های مسلح از شرق حلب همکاری نزدیکی با مسکو داشته است.

 

 

به نوشته واشنگتن پست همکاری مسکو و آنکارا به این معنا نیست که همه هیئت حاکمه و مقامات ترکیه از این رویکرد دولت اردوغان حمایت می کنند همچنان که با بالاگرفتن بحران حلب و شکست گروه‌های مسلح در این شهر، تظاهرات وسیعی در استانبول در مقابل ساختمان های دیپلماتیک روسیه صورت گرفت و در صحنه ترور سفیر روسیه قاتل نیز انگیزه خود را انتقام بمباران مواضع گروه‌های مسلح توسط جنگنده‌های روسیه معرفی می کند.

 

نویسنده گزارش «واشنگتن پست» در ادامه می افزاید که اردوغان به علت اینکه در یک مخمصه ژئوپولیتیک قرار دارد وپس از کودتای نافرجام تا حدی از کشورهای اروپایی و آمریکا فاصله گرفته مجبور است که در خصوص ترور سفیر روسیه وارد مذاکره و سازش با مسکو شود.

 

نگارنده این مطلب با اشاره به اینکه پس از این حادثه ولادیمیر پوتین بیش از هر زمانی درک خواهد کرد که موقعیت اردوغان در ترکیه ضعیف است افزود: به احتمال زیاد پوتین در اظهار نظرهای رسمی بر ادامه روابط دو کشور تاکید می کند اما در پشت درهای بسته به این می اندیشد که اردوغان باید تاوان ترور سفیر روسیه را بپردازد.

 

به عقیده نویسنده بخش اعظم حزب حاکم «عدالت و توسعه»  از حامیان اصلی گروه‌های مسلح و مخالف بشار اسد در سوریه هستند و اردوغان تاکنون نتوانسته توازنی بین این حامیان گروه‌های مسلح درون حزبی و نیاز مبرم به همکاری با روسیه و ایران در حل وفصل بحران روسیه ایجاد کند.

 

«واشنگتن پست» بهترین راه حل برای برون‌رفت اردوغان از گرفتاری ترور سفیر روسیه در ترکیه را منسوب کردن آن به سازمان «فتح الله گولن» می داند و در ادامه بر مساله  استرداد «فتح الله گولن» از آمریکا به ترکیه اصرار بیشتری خواهد داشت.

 

این گزارش در پایان با اشاره به حملات سلسله وار تروریستی در ترکیه، حادثه ترور سفیر روسیه در ترکیه را بارزترین نشانه بحران امنیتی عمیق می داند  که سراسر ترکیه را در برگرفته است و دولت اردوغان با آن دست به گریبان است.

 

کد خبر: ه7676924 تاریخ: 30-09-95 منیع: دنیای اقتصاد