امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با توجه به بازگشایی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس و رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، پیش‌بینی می‌شود در نیمه‌دوم سال جاری و سال آینده با رونق کامل اقتصادی رو‌به‌رو شویم؛ زیرا پتانسیل‌هایی از جمله نیروهای تحصیل‌کرده، موقعیت ژئوپلیتیکی و همسایگی ایران با هفت کشور محصور در خشکی و دسترسی به بازار بزرگی با ۴۰۰ میلیون نفر مخاطب می‌تواند ایران را به اقتصاد اول منطقه تبدیل کند (رییس اتاق بازرگانی تهران)

شاید ما جزو 10 کشور برتر دنیا در تعداد افراد محصل و فارغ التحصیل دانشگاهی باشیم اما در حوزه اشتغال همواره با مشکل مواجه بوده ایم که سرمایه گذاری روی بنگاه های کوچک و متوسط کلید حل این مسأله است و طبیعتاً نیاز است که موانع سر راه این بنگاه ها برداشته شود.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای دستیابی به تورم تک رقمی و خروج از رکود به عنوان یکی از عوامل موثر در بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: پیش بینی ها حاکی از این است که در نیمه دوم امسال و سال آینده با رونق کامل اقتصادی رو به رو باشیم.

 

مسعود خوانساری با بیان این مطلب در مراسم رونمایی از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و همچنین بازگشایی بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس،گفت: ایران با توجه به پتانسیل هایی از جمله نیروهای تحصیلکرده، موقعیت ژئوپلیتیکی و همسایگی ایران با 7 کشور محصور در خشکی می تواند اقتصاد اول منطقه باشد به ویژه آنکه به یک بازار بسیار بزرگ 400 میلیون نفری دسترسی دارد که می تواند علاوه بر رفع نیازهای خود نیازهای این کشورها را نیز رفع کند.

 

وی در عین حال از بحران های ارزی، قانون کاری و بوروکراسی غیر ضروری اداری به عنوان موانع رشد اقتصادی یاد کرد و گفت: در این شرایط بخش خصوصی می تواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد که البته در 37 سال بعد از انقلاب به علت اتکای بیش از حد دولت ها به درآمدهای نفتی این باور چندان وجود نداشته است.

 

خوانساری با اشاره به اینکه دولت ها غالباً از بودجه ها و اعتبارات نفتی برخوردار بوده اند، اظهار داشت: این موضوع آفتی بوده که باعث فراموشی بخش خصوصی شده است.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: در ماه های اخیر با توجه به کاهش قیمت نفت، توجهات به بخش خصوصی و نیاز به تقویت آن بیش از گذشته احساس شده است.

 

وی با بیان اینکه بنگاه های کوچک در همه کشورها سهم عمده ای در اشتغالزایی ایجاد کرده اند، افزود: در ایران هم حدود 60 درصد اشتغال صنعتی مربوط به بنگاه های کوچک و متوسط است که در صد بالایی از ارزش افزوده ایجاد می کنند.

 

خوانساری افزود: شاید ما جزو 10 کشور برتر دنیا در تعداد افراد محصل و فارغ التحصیل دانشگاهی باشیم اما در حوزه اشتغال همواره با مشکل مواجه بوده ایم که سرمایه گذاری روی بنگاه های کوچک و متوسط کلید حل این مسأله است و طبیعتاً نیاز است که موانع سر راه این بنگاه ها برداشته شود.

 

وی دیگر نیاز این بنگاه ها را تأمین مالی دانست و گفت: هم اکنون تأمین مالی بنگاه ها عمدتاً از طریق بانکها صورت می گیرد که آنهم بیشتر به بنگاه های بزرگ تخصیص می یابد.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران در پایان با تأکید بر اینکه اتاق آماده همکاری با فرابورس در این زمینه است، گفت: البته فرابورس هم باید با تساهل بیشتر در این خصوص اقدام کرده تا این بنگاه ها بتوانند با رغبت بیشتری وارد عمل شوند.

کد خبر:12552  تاریخ:06-10-95  منبع: سنا