امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

افزایش نرخ ارز می‌تواند باعث افزایش سود بعضی صنایع بازار سرمایه در کوتاه‌مدت شود که همین عامل در بلند‌مدت می‌تواند اثرات منفی بر بهای تمام‌شده آن‌ها بگذارد و گروهی از صنایع بازار نیز در همان ابتدای افزایش نرخ با افزایش بهای تمام‌شده مواجه شده و زیان بیشتری را شناسایی خواهند کرد (کارگزاری بانک رفاه)

افزایش نرخ ارز از طرفی می‌تواند باعث افزایش سود برای بعضی صنایع در کوتاه‌مدت شود که همین عامل در بلندمدت می‌تواند اثرات منفی بر بهای تمام شده آن‌ها بگذارد و ازطرفی بعضی صنایع نیز در همان ابتدای افزایش این نرخ با افزایش بهای تمام شده مواجه شده و زیان بیشتری را شناسایی خواهند کرد.

بازار امروز در شرایطی بازگشایی شد که نوسانات نرخ ارز همچنان ادامه داشته و روز گذشته نیز بازار ارز همچنان شاهد رشد نرخ دلار تا قیمت‌های بی‌سابقه بود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری بانک رفاه، افزایش نرخ ارز از طرفی می‌تواند باعث افزایش سود برای بعضی صنایع در کوتاه‌مدت شود که همین عامل در بلندمدت می‌تواند اثرات منفی بر بهای تمام شده آن‌ها بگذارد و از طرفی بعضی صنایع نیز در همان ابتدای افزایش این نرخ با افزایش بهای تمام شده مواجه شده و زیان بیشتری را شناسایی خواهند کرد. شاید گروه خودروسازی و ساخت قطعات را بتوان از آن جمله نام برد.

ازسوی دیگر گزارشات 9 ماهه صنایع شیمیایی، معدنی و فولادی مطابق رشد قیمت‌های جهانی فراتر از انتظارات خواهد بود، درحالی‌که رشد قیمت‌های جهانی در سه ماهه گذشته مطلوب بوده اند و نرخ ارز نیز صعودی بوده است، چرا سهام شرکت‌های پتروشیمی فولادی و معدنی با جهش همراه نمی شوند. شاید مهمترین دلیل این سکون در بازار را بتوان کمبود نقدینگی سرمایه‌گذاران نهادی، حجم اندک پول در بازار سرمایه، نسبت‌های بالای P/E در شرکت‌ها و از همه مهمتر  نگرانی سرمایه‌گذاران از اعمال مداخلات دولت در سود شرکت‌ها با افزایش حاشیه سود آنان دانست که سبب توجه کمتر به سهام می‌شود.

 

گروه سیمانی که این روز ها همانند سایر گروه‌های بازار با استقبال کم مواجه شده، امروز نیز با معاملات منفی بکار خود پایان داد بطوریکه بجز نماد های سبجنو، سهرمز، سغرب و سکرما تمامی نمادهای این صنعت با کاهش قیمت متوقف شدند. در این گروه نماد حق تقدم سشرق با بیشترین حجم معاملات در پایان ساعت معاملات امروز پس از 60 روز معامله ممنوع متوقف شد.

در گروه رایانه نیز شاهد معاملات متعادل و منفی بودیم بطوریکه بجز نمادهای افرا، رتاپ و سیستم بقیه نمادها با کاهش قیمتی روبرو شد بطوریکه نماد شرکت مداران با بیشترین حجم معامله با صف فروش روبرو شد همچنین در این گروه نماد افرا پس از برگزاری مجمع فوق العاده صاحبان سرمایه در خصوص افزایش سرمایه امروز با حدود 3 درصد رشد بازگشایی شد.

 

در گروه خودرو و ساخت قطعات از شروع معاملات روز جاری شاهد افزایش فشار فروش بازار در نمادهای این گروه بودیم شاید یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمتی نمادهای این گروه را افزایش نرخ ارز دانست این در شرایطی بود که حق تقدم نماد خپارس پس از چند روز افزایش قیمت و صف خرید، امروز با صف فروش مواجه شده و بیشترین حجم را با معامله 320 میلیون سهم خود اختصاص داد همچنین در نهایت با حدود 100 میلیون صف فروش بکار خود پایان داد.

این واکنش بازار به معاملات نماد فوق نشان می دهد که هرچند در مواقعی هیجانات ناشی از خرید و فروش ها در بازار باعث تشکیل صف های خرید و فروش می شود ولی در نهایت بازار بر اساس دلایل منطقی و علمی حرکت خود را ادامه خواهد داد.

گروه بانک ها و موسسات اعتباری که همچنان در انتظار بازگشایی نمادهای بزرگ خود هستند و بیشتر سهامداران این صنعت از این توقف طولانی مدت خسته شده و تنها به بازگشایی نماد های این گروه راضی هستند. در این گروه بیشترین حجم معامله مختص نماد وکوثر با حدود 2 میلیون و پانصد هزار سهم بود.

درگروه محصولات شیمیایی که اکثر نمادها روز متعادلی را سپری کردند . بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد شیراز با جابجایی حدود 17 میلیون سهم صورت گرفت و در نهایت با تشکیل صف خرید 8 میلیونی یکی از پرتقاضا ترین نماد این گروه بثبت رسید.همچنین در این گروه نماد شتوکا با کاهش حداکثری قیمت بکار خود پایان داد.

گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر که بصورت متعادل ومنفی بکار خود پایان داد و در این گروه نیز نماد غبشهر با بیشترین حجم معامله با کاهش کمی در قیمت بکار خود پایان داد.همچنین در پیش بینی ارائه شده از سوی شرکت مارگارین برای سال مالی منتهی به 30 آذر 1396 نیز که با رشد 22 درصدی، سود هر سهم سال مالی آینده را 796 ریال پیش بینی کرده است و در این گزارش که افزایش بهای تمام شده، عمدتاً به دنبال رشد قیمت جهانی پالم اعمال شده ،10% رشد در مقدار فروش و افزایش تا سطح 185 هزار تن و 15% افزایش در نرخ فروش محصولات نیز لحاظ شده است. اگرچه افزایش در بهای تمام شده احتمالاً منجر به کاهش تخفیفات فروش می باشد و این امر در افزایش درآمد شرکت مؤثر خواهد بود اما رشد 15 درصدی نرخ فروش، با توجه به اعمال افزایش نرخ در سال جاری از سوی سازمان حمایت، تقریباً دور از ذهن به نظر می‌رسد.

گروه های فلزات اساسی که با توجه به توقف معاملات بازار های جهانی امروز در ادامه روند روز های گذشته با افزایش کم تقاضا روبرو شد و بجز نماد های فسپا ، فخاس ، فنوال ، فروس ، فولای ، هرمز و فلوله که با کاهش اندک قیمتی بکار خود پایان داد بقیه نماد ها در حداکثر افزایش قیمتی خود متوقف شدند.در این گروه نیز نماد فولاد با معامله حدود 22 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را بخود اختصاص داد.

گروه استخراج کانه های فلزی که یکی از نماد های پرتقاضای امروز بشمار می رفت بیشتر نماد های معدنی با افزایش قیمت روبرو شده و بجز نماد کروی که طی روز گذشته با صف سنگین فروش روبرو بود و در روز جاری معاملات متعادل و منفی را پشت سر گذاشت بقیه نماد ها با افزایش قیمتی بکار خود پایان دادند.

درگروه فرآورده های نفتی برعکس آنچه که انتظار می رفت با افزایش نرخ دلار انتظار افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در این صنعت بودیم اما این مهم اتفاق نیافتاد و بجز نماد های شنفت ، شسپا ، شپاس و شبریز بقیه نماد ها با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند. در این گروه نیز نماد شتران با ثبت بیشترین حجم معامله بکار خود پایان داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 67  واحد صعود در ارتفاع 79 هزار و 966 واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 867  میلیون سهم، ارزش معاملات 107.7 میلیارد تومان و ارزش بازار به 336 هزار میلیارد تومان رسید . بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نماد های : کگل ، فولاد ، شخارک ، جم ، وصندوق و شیراز و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را نماد خپارس داشت. بیش از 32 % از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با 29/1  واحد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در رقم 862  واحد جای گرفت . بیش از 39 % از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 54 میلیون سهم، ارزش معاملات به 7/21 میلیارد تومان و ارزش بازار به 52  هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های : زاگرس ، ارفع ، دماوند ، خراسان و کوثر  و بیشترین تاثیر منفی در شاخص را نماد های مارون و حخزر داشت.

 

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری بانک رفاه است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

کدخبر:13252  تاریخ:06/10/95  منبع: سنا