امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

۴۷ درصد از فرصت‌های شغلی امریکا در ۲۰ سال آینده با فرآیند جایگزینی انجام اتوماسیون‌ها به‌وسیله ربات‌‌ها و دیگر هوش‌های مصنوعی به جای نیروی کار انسانی از بین می‌رود (واحد مشاوران اقتصادی دولت ایلات متحده امریکا)

ه گزارش خبرنگار بازارنیوز گزارشی از دولت اوباما نشان می‌دهد که اتوماسیون انجام شده به وسیله ربات ها و دیگر هوش‌های مصنوعی احتمال دارد نزدیک به نصف شغل‌های آمریکا را از بین ببرد. برنامه‌های آموزشی و شغلی می‌تواند جلوی نابودی اقتصادی آمریکا را بگیرد.

 

دانشمندان و مشاوران اقتصادی  به تاثیرات بالقوه هوش مصنوعی بر روی نیروی کار آمریکا در ۲۰ سال آینده و را‌ه های مقابله با آن با استفاده از آموزش و پرورش مطالعه ای انجام داده‌اند. آنها گفته‌اند که تا ۴۷ درصد شغل‌های آمریکا ممکن است از بین برود اما برای اینکه فرصت‌های اقتصادی در کشور ایجاد شود باید روند سیاستهای اتوماسیونی دولت هدایت شود.

 

این گزارش ۵۵ صفحه‌ای نشان می‌دهد این تحول فرصت‌های بسیاری را برای افراد، اقتصاد و جامعه فراهم می‌کند. اما پتانسیل این را دارد تا معیشت میلیون‌ها آمریکایی را مختل کند. افزایش بیکاری و نابرابری در بلند مدت تنها به تکنولوژی بستگی ندارد بلکه به سیاست‌هایی که دولت می تواند برای مقابله با آن نیز اتخاذ کند وابسته است.

 

نویسندگان در این مطالعه سه دوره را با یکدیگر مقایسه کردند. دوره اول در آینده اتفاق می‌افتد یعنی استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار، دوره دوم عبارت‌اند از شیوع استفاده از کامپیوتر که به یقه‌ سفیدها در محیط کار سود می‌رساند و دوره سوم دوره انقلاب صنعتی و تولید انبوه آن سالها است.

 

در قرن نوزدهم نرخ تولید در هر ساعت و همچنین نابرابری کاهش یافت و درنتیجه سبب شد تا استانداردهای زندگی افزایش یابد، به همین دلیل نیروی کار حتی آنهایی که مهارت بسیار بالایی داشتند دیگر در محیط کار آنقدر با ارزش نبودند. این مقاله همچنین اضافه می‌کند که ورود کامپیوتر، بهر‌ه‌وری نیروی کار ماهر را افزایش داده‌ است.

 

آنها ادامه می‌دهند که افزایش تقاضا برای نیروی کار ماهر حقوق پرداختی این گروه را افزایش می‌دهد و درنتیجه نابرابری را در اقتصاد بالا می‌برد و در همان زمان کاهش نرخ بهبود در آموزش و تغییرات آموزشی همچون کاهش اتحادیه‌ها و کاهش حداقل دستمزد به کاهش نابرابری دامن خواهد زد.

 

این گزارش ذکر می‌کند که به دلیل آنکه مجموعه مختلفی از تکنولوژی‌ها در صنعت وجود دارد بررسی اینکه ربات‌ها و هوش مصنوعی چگونه بر روی آینده اقتصاد تاثیر می‌گذارد مشکل است، اما روندها، فرآیند  مشابهی با دوره  کامپیوتری شدن اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم نشان می دهند. هوش مصنوعی می‌تواند بین نه درصد تا نیمی از شغل‌های اقتصادی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.

 

گزارش سپتامبر فرستر دریافت که ۶ درصد شغل‌ها تا سال ۲۰۲۱ می‌تواند به وسیله هوش مصنوعی اولیه گرفته شود. در ماه نوامبر گزارشی در کنفرانس سازمان ملل در زمینه توسعه و تجارت ادعا می کند که تا سال ۲۰۳۰، دو سوم شغل‌ها در کشورهای در حال توسعه به وسیله اتوماسیون گرفته خواهد شد. بر اساس مطالعات دانشگاه اکسفورد بیش از ۱,۳ میلیون بریتانیایی ممکن است شغل‌های خود را تا این سال از دست دهند.

 

نویسندگان ۳ استراتژی سیاستی برای هدایت تغییرات تکنولوژیک در اقتصاد برای سازگاری با بهره‌وری، سطوح بالای اشتغال پیشنهاد داده‌اند. آنها سپس اشاره می‌کنند که بیشتر این استراتژی‌‌ها صرف نظر از نوع اتوماسیون هوش مصنوعی باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

ایالات متحده باید بر روی هوش مصنوعی مخصوصا در جاهایی همانند دفاع سایبری و تشخیص معاملات جعلی سرمایه‌گذاری کند و برای پر کردن فضای خالی و پیشبرد و حمایت، دولت باید به سمت رشته‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات گرایش پیدا کند. راه مهم دیگر بهبود رقابت بین بنگاه‌های جدید و حال حاضر با استفاده از سیاست های حمایت‌کننده رقابت است.

 

در گزارش همچنین اشاره می‌کند آموزش و آماده‌ کردن آمریکایی‌ها برای شغل‌های جدید کافی نیست بلکه باید به انتقال و آموزش شاغلین حال حاضر نیز توجه شود. به منظور آموزش هوش مصنوعی به نیروی کار حال حاضر، نویسندگان می‌گویند که سیاست‌مداران باید مطمئن شوند که دستمزد این افراد به وسیله بهبود امنیت اجتماعی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و معرفی برنامه‌های جدیدی همچون بیمه‌ دستمزد و کمک‌های اورژانسی در زمان‌های بحران اقتصادی افزایش می‌یابد. نکته‌های دیگری که پیشنهاد دادند عبارتند از افزایش قدرت چانه‌زنی کارکنان، مدرنسازی سیاست‌های مالیاتی.

 

این گزارش به وسیله دفتر اوباما و با تیمی از اقتصاددانان، سیاستگذاران داخلی، دفتر مدیریت و بودجه، شورای افتصاد ملی ایجاد شده است.

کدخبر: 1255558 تاریخ: 04/10/95  منبع: بازارنیوز