امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

بانک مرکزی چین با همتای ایسلندی خود برای کاهش سلطه دلار در بازار ارز، پیمان دوجانبه سوآپ ارزی را با سقف قرارداد ۵۰۷ میلیون دلار ، برای سه سال دیگر تمدید کردند (شینهوا)

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) اعلام کرد سقف این قرارداد 3.5 میلیارد یوآن (معادل 507 میلیون دلار آمریکا) است و برای سه سال دیگر تمدید شده است. هدف از این پیمان تسهیل تجارت و سرمایه­گذاری دوجانبه و کمک به ثبات مالی منطقه است. این پیمان با توافق طرفین می­تواند تمدید شود.

 

بانک مرکزی چین تاکنون 41 پیمان دوجانبه با کشورهای مختلف امضاء کرده است؛ از کشورهای کمتر توسعه یافته مانند نیجریه، بلاروس و آرژانتین گرفته تا کشورهای پیشرفته مانند سوئیس، کانادا و انگلیس که نشان دهنده انعطاف بالای این روش در پرداختهای تجارت خارجی است.

 

چین تاکنون تحریمی نداشته و در نقل و انتقال پول  با مشکلی روبه رو نبوده است، اما پیشتاز این روش در جهان شده است. متاسفانه علیرغم فشارهای بی‌­سابقه ناشی از تحریمهای بانکی و مالی، بانک مرکزی ایران تاکنون اقدامی جدی در این خصوص انجام نداده است. چند هفته قبل، آقای اردوغان در طی یک هفته، دوبار به موضوع پیمانهای دوجانبه با ایران اشاره کرد، اما همچنان بانک مرکزی ترجیح می­دهد در این خصوص، سیاست سکوت خود را ادامه دهد.

کدخبر: 1255285 تاریخ: 07/10/95 منبع: عصربازار