امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

پیش‌بینی می‌شود ارزش دلار کانادا با افزایش قیمت نفت و نرخ بهره امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی با کاهش روبرو شده و به سطح ۶۵ سنت برسد

به گزارش خبرنگار بازار نیوز از CBC کانادا، بعد از اتفاقات سال ۲۰۱۶ یکی از پیش‌بینی کنندگان نرخ دلار در یکی از بانک‌های سرمایه‌گذاری کانادا گفت انتظار دارد در ۱۲ ماه آتی فشار بیشتری بر روی دلار کانادا باشد به سطح ۶۵ سنت پول آمریکا برسد.

 

دیوید بویل  از بازار سرمایه ماکوری می‌گوید ۲ فاکتور می‌تواند بر کاهش ۲۰ سنتی پول کانادا نسبت به ۷۴ سنت حال حاضر تاثیر بگذارد. 

 

نرخ بهره و قیمت نفت بیشترین فاکتوری که دویل در این زمینه تاثیرگذار می‌داند واگرایی بین سیاست‌‌های پولی آمریکا و کانادا است. در آمریکا فدرال، رزرو نرخ بهره را اوایل این ماه کاهش داده است و انتظار می‌رود در ماه آینده سه بار دیگر این کار را انجام دهد.

 

در همان زمان  بانک کانادا می‌گوید که قرار نیست این سیاست‌ را آنها هم پیش بگیرند. اقتصادانان انتظار دارند بانک کانادا در  سال  ۲۰۱۷ وارد این کارزار افزایش نرخ بهره نشود و تنها نظاره‌گر باشد.

 

واگرایی سیاسی بین دو کشوری که هم پیمان هستند بسیار عجیب است و اگر این اتفاق بی‌افتد تاثیرات آن حتی می‌تواند بیشتر باشد. نرخ‌های بالاتر آمریکا به این معنی است که ارزش دلار آمریکا را در مقابل هر چیز دیگری افزایش دهد.

 

دویل می‌گوید: این واگرایی بین سیاست‌های دو کشور می‌تواند دلار کانادا را به سطح ۶۵ سنت آمریکا کاهش دهد.

 

فاکتور دیگری که بسیاری از کانادایی‌ها با آن آشنا هستند تاثیر قیمت نفت است. قیمت نفت در حال رسیدن به حدود ۵۲ دلار آمریکا برای هر بشکه است. دویل می‌گوید که قیمت نفت در ۱۲ ماه آینده به ۵۷ دلار آمریکا برای هر بشکه خواهد رسید.

 

به طور نرمال این موضوع ارزش دلار کانادا را بالا خواهد برد اما آنقدر نیست که بتواند در مقابل نرخ بهره ایستادگی کند.

 

دویل می‌گوید در حال حاضر قیمت نفت برای خانوارها احتمالی ندارد که به بالای ۶۰ دلار برسد. اگر قیمت نفت خام به بالای ۶۰ دلار برسد آنگاه مجبور هستیم تغییراتی درپول کانادا بدهیم. 

 

به هر حال اگر که قیمت نفت افزایش یابد و به طور همزمان ارزش پول کانادا با کاهش رو به رو شود شرایط بسیار بدی برای صنعت انرژی کانادا خواهد

 

این موضوع به این دلیل است که اگر چه شرکت‌های کانادایی بیشتر درآمدشان بر حسب دلار آمریکا است اما  کسب و کارشان را با دلار کانادا انجام می‌دهد.   اگر قیمت هر بشکه نفت خام به سطح ۶۰ دلار آمریکا برسد آنگاه شرکت‌های کانادایی باید برای هر بشکه ۸۵ تا ۹۰ دلار کانادا پرداخت کنند.

 

تاثیر ترامپ

انتخاب ترامپ می‌تواند مزایا و مضراتی برای اقتصاد کانادا داشته باشد. اما به سختی می توان گفت دقیقا چه تاثیراتی خواهد گذاشت.

تحولات ژئوپلتیکی که ترامپ ممکن است به دلیل قدرت نمایی سیاسی ایجاد کند سبب خواهد شد قیمت نفت باز هم بالاتر رود ولی از سوی دیگر تعرفه‌هایی که به گفته‌ وی ممکن است بر روی کالاهای خارجی از جمله کانادایی ببندد موجب کاهش دلار کانادا خواهد شد.  دویل می‌گوید همه چی به این وابسته است که ریسک‌های بازار به کجا خواهد رفت ولی به طور کلی برای دلار کانادا حرکت به سمت کاهش ارزش آن است.

کدخبر:25485 تاریخ:08/10/95 منبع: بازارنیوز