امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

کشور ایسلند با نرخ رشد بیش از ده درصدی بالاترین رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۶ میلادی را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داد و بعد از آن کشور هند با نرخ رشد ۳/۷ درصد و فیلیپین با ۱/۷ درصد در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند (اکونومیست)

به گزارش خبرنگار بازارنیوز، اکونومیست هر هفته آخرین آمارهای اقتصادی دنیا را در شاخص‌هایی از جمله رشد اقتصادی، تورم، بیکار و تراز ‌تجاری اعلام می‌کند

 

 

تولیدناخالص داخلی

 

کشور ایسلند بر اساس آمارهای فصل سوم سال 2016 با نرخ رشد 10.2 درصد بالاترین رشد اقتصادی را در بین کشورهای جهان دارد و بعد آن کشور هند با نرخ رشد 7.3 درصد و فیلیپین با 7.1 درصد در جایگاه دوم و سوم هستند. کشور چین که سالیان سال به عنوان پرچم دار رشد اقتصادی در بین کشورهای جهان شناخته می‌شد با نرخ 6.7 درصد در جایگاه پنجم است. کشور آمریکا که بعد از بحران 2008 همچنان در حال ترمیم اقتصادی خود است با رشد 1.7 درصد در میانه‌های جدول مشاهده می‌شود.

 

در نرخ‌های رشد پایین و منفی نیز کشور ونزوئلا که با شرایط ورشکستگی اقتصادی مواجه شده است پیش‌بینی می‌شود که رشد 8.8- درصدی داشته باشد و بعد از آن کشورهای آرژانتین و برزیل با رشد‌های 3.8- و 2.9- درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. نکته جالب در مورد کشور ترکیه است که رشد 1.8- درصدی را تجربه می‌کند. یکی از دلایل این رشد وجود شرایط بد سیاسی و امنیتی در آن بیان شده است.

 

در زمینه پیش بینی‌ها رشد 2017 نیز انتظار می‌رود کشور هند با رشد 7.5 درصدی بالاترین نرخ را در دنیا داشته باشد و بعد از آن ویتنام و فیلیپین با رشد‌های 6.6 و 6.4 درصد مکان‌های بعد هستند.

 

تورم 

 

در نرخ‌های تورم دنیا که بر اساس تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده شناخته می‌شود کشور ونزوئلا به طور قطعی بالاترین نرخ تورم را دارد ولی مدتی است که مقامات رسمی این کشور به دلایل امنیتی از اعلام آن سر باز می‌زنند. کشور آرژانتین نیز مدتی است که نرخ تورم را به طور رسمی اعلام نکرده است. به طور کلی بر اساس آمارهای در دسترس کشور مصر با نرخ تورم 19.4 درصدی در ماه نوامبر در جایگاه اول است و بعد از آن اوکراین و ترکیه به ترتیب 12.1 و 7 درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. به طور کلی کشورهای با تورم بالای 10 درصد به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و بر اساس آمارهای بانک مرکزی ایران و با احتساب رشد 7.4 درصدی در ماه آذر به نظر می‌رسد کشور همچنان جزء 8 کشور دنیا در بالاترین نرخ تورم قرار بگیرد. 

بر اساس این آمار 6 کشور ایرلند، اسلووانی، سوئیس، اسرائیل، یونان تورم منفی را در ماه نوامبر داشته‌اند.

 

نرخ بیکاری 

 

بر اساس ارقام نرخ بیکاری که به صورت تقسیم نرخ افراد بیکار در جست و جوی شغل بر نرخ مشارکت محاسبه می‌شود، کشور آفریقای جنوبی با 27.1 درصد انتظار می‌رود بالاترین نرخ را داشته باشد. کشور یونان نیز بعد از فروپاشی اقتصادی خود در سال قبل همچنان یکی از کشورهای با نرخ بیکاری بالا است و در جایگاه دوم قرار دارد. بر اساس آمارهای ماه سپتامبر نرخ بیکاری در این کشور برابر 23.1 درصد است. کشورهای اسپانیا، مصر و برزیل نیز با نرخ‌های 19.2، 12.6 و 11.8 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

کشورهای تایلند اوکراین نیز با نرخ‌های زیر دو درصد کمترین بیکارها را در دنیا دارند. اما نکته جالب درباره کشور ونزوئلا است که علیرغم شرایط اقتصادی بسیار بد نرخ بیکاری بالایی ندارد و با رقم 7.3 درصد در رتبه‌های میانی جدول قرار دارد. 

 

منطقه یورو و آمریکا نیز نرخ‌های 9.8 درصد و 4.7 درصد را دارا هستند.

 

تراز تجاری 

 

ارقام تراز تجاری که اختلاف بین درآمدهای صادراتی و وارداتی است نشان می‌دهد کشور چین با 531.7 میلیارد دلار با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر کشورهای دنیا در رتبه اول است. بعد از آن کشورهای منطقه یورو و آلمان با تراز تجاری 296.2 و 278.7 میلیارد در جایگاه دوم و سوم هستند.

 

بر اساس آمارهای 12 ماهه اخیر کشور آمریکا با 739.7 میلیارد دلار تراز تجاری منفی را تجربه می‌کند و در انتهای جدول قرار دارد. بعد از آن کشورهای بریتانیا و هند قرار دارند. 

 

واحد پولی و نرخ بهره

 

بر اساس آمارهای منتشره کشور ویتنام پایین‌ترین و بی ارزش‌ترین واحد پولی را در دنیا دارد و با هر 22546 دانگ ویتنام می‌توان یک دلار خرید. بعد از آن کشورهای اندوزی کلمبیا و کره جنوبی در جایگاه بعدی قرار دارد. 

 

بر اساس آمارهای رسمی و سه ماهه گذشته کشور آرژانتین با نرخ بهره 18.92 بالاترین نرخ را در دنیا دارد. اما کشور سوئیس نیز همچنان سیاست نرخ بهره منفی خود ادامه می‌دهد و با رقم 0.73- درصد در انتهای جدول قرار دارد. مفهوم نرخ بهره در این کشور این است که مردم برای گذاشتن سپرده در بانک باید هزینه پرداخت کنند در واقع برای سپرده‌‌گذاری 100 فرانک سوئیس باید 0.73 فرانک آن را به بانک بابت هزینه‌های نگهداری پول و خدمات ارائه شده بدهند. البته سیاست نرخ بهره منفی توسط 20 کشور دنیا انجام می‌شود و دلیل آن هم افزایش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری بیان شده است.

کدخبر: 6942 تایخ:95/10/12 منبع: بازارنیوز