امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

به‌منظور رفع دغدغه سهامداران، اختیاری بودن معاملات بلوکی در بازار دوم به‌طور رسمی اجباری شد و معاملات بلوکی در بازاز اول نیز به‌طور کامل متوقف و ممنوع شد و از این پس همه معاملات بلوکی در بازار دوم خواهد بود (مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران)

ممنوعیت بلوک زنی در بازار اول و الزام صندوق ها به خرید سهام  

 

 

 

یکی از موضوعات مبتلا به بازار سرمایه توقف طولانی مدت نمادهای بانکی بود که به دلیل اختلاف نظر بین بانک مرکزی و بانکها تا کنون ادامه پیدا کرده و همین امر از سوی سهامداران مورد پرسش قرار گرفت. قالیباف در این خصوص توضیح داد: در نماد بانکی ها مانند سایر صنایع، سهام دار ریسک صنعت را می پذیرد، وقتی شرکت بودجه ای را اعلام می کند، ممکن است متاثر از وضعیت اقتصاد، به بودجه خود نرسد. اما در خصوص نماد بانک ها فقط سازمان بورس با هدف حمایت از سهامداران روی این قضیه ایستاده تا مشکلات بانکی ها به حساب سهامداران نوشته نشود .  

 

 

مدیرعامل شرکت بورس تهران به همراه معاون بازار و تعدادی از مدیران این شرکت در تالار شیشه ای در جمع بیش از صد سهامدار حقیقی حاضر شد و در طول برگزاری این نشست سه ساعته به سوالات و دغدغه سهامداران پاسخ داد. 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسن قالیباف اصل درباره رنج کشیدن مثبت در نمادهای بزرگ با هدف تأثیر در شاخص کل گفت: در مقررات، رنج زدن غیر قانونی نیست اما برای رفع دغدغه سهامداران اختیاری بودن معاملات بلوکی در بازار دوم از امروز به طور رسمی اجباری شد. بدین ترتیب معاملات بلوکی در بازاز اول به طور کامل متوقف و ممنوع شد و از این پس هیچ معامله بلوکی ای در بازار اول صورت نمی گیرد و همه معاملات بلوکی در بازار دوم خواهد بود.

 

در ادامه موضوع معاملات پرحجم در اسناد خزانه اسلامی موسوم به “اخزا” از سوی سهامداران مورد پرسش قرار گرفت و قالیباف گفت: دولت مانند خیلی از بخش های خصوصی از طریق بازار سرمایه تامین مالی می کند، البته اخزا در بورس معامله می شود، اما گواهی تسویه خارج از بورس معامله می شود. بنابراین در بازار سرمایه هم نباشد این نقدینگی در خارج از بورس خواهد بود. بر این اساس در مورد اخزا تلاش می شود سقفی گذاشته شود.

 

یکی از موضوعات مبتلا به بازار سرمایه توقف طولانی مدت نمادهای بانکی بود که به دلیل اختلاف نظر بین بانک مرکزی و بانکها تا کنون ادامه پیدا کرده و همین امر از سوی سهامداران مورد پرسش قرار گرفت. قالیباف در این خصوص توضیح داد: در نماد بانکی ها مانند سایر صنایع، سهام داران ریسک صنعت را پذیرفته اند، به عبارتی وقتی شرکت بودجه ای را اعلام می کند، ممکن است متاثر از وضعیت اقتصاد، به بودجه خود نرسد. اما در خصوص نماد بانک ها فقط سازمان بورس با هدف حمایت از سهامداران روی این قضیه ایستاده تا مشکلات بانکی ها فقط به حساب سهامداران نوشته نشود. 

 

وی توضیح داد: بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بانک ها، آنها را مجبور به گرفتن ذخایر کرده بود که هم اکنون این موضوع در حال بازنگری است البته بحث مطالبات بانک ها از دولت نیز مطرح است که قرار شده این موضوع نیز حسابرسی شود که با تکمیل این روند به نظر می رسد تا 10 روز آینده و با ارسال صورت های مالی جدید نماد گروه بانکی باز شود.

 

قالیباف خاطر نشان کرد: در مورد بانک ها، رییس جمهوری هم وارد قضیه شده است و امیدنامه بانک ها هم در بورس بررسی شده است تا بر اساس امیدنامه و تعهدانی که بانک ها بر پایه آن دارند، پیگیری ها صورت بگیرد. 

 

وی درباره طولانی شدن توقف سایر نمادها گفت: بر اساس دستور العمل افشای اطلاعات شرکت ها موظف به ارائه بودجه حسابرسی شده در دوره های 3 ماهه تا 12 ماهه هستند که چناچه بر اساس این دستورالعمل ابهامی وجود داشته باشد، نماد متوقف می شود که به دستور رییس سازمان بورس مقرر شده دستور العمل افشای اطلاعات بازنگری شود تا توقف نمادها به حداقل برسد. 

 

قالیباف تصریح کرد: برخورد سفت و سخت، جریمه نقدی و سلب صلاحیت می توانند منجر به اصلاح رفتار مدیران شرکت ها شود تا الزام قانونی را انجام دهند البته در این خصوص پیشنهاد شده که تابلویی تحت عنوان “مراقبتهای ویژه” راه اندازی شود تا شرکت هایی که اطلاعات خود را منتشر نمی کنند با پذیرش ریسک از سوی سهامدارن در این بازار مورد داد و ستد قرار گیرند.

 

صرف منابع صندوق های سرمایه گذاری در بازارهای خارج از بازار سرمایه یکی دیگر از دغدغه های سهامداران بود که مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به مصوبه جدید سازمان بورس در خصوص الزام صندوق های سرمایه گذاری برای خرید سهام گفت: صندوق های سرمایه گذاری از امروز ملزم شدند که حداقل 5 درصد از منابع خود را به خرید سهام اختصاص دهند که این عدد مبلغی در حدود 6 هزار میلیارد تومان می شود که می تواند اثر چشم گیری در رشد بازار سرمایه داشته باشد.

 

قالیباف تصریح کرد: مصوبه سازمان بورس لازم الاجراست و چنانچه مدیران صندوق این اقدام را انجام ندهند تخلف محسوب می شود و با آنها بر اساس مقررات برخورد می شود.

 

یکی دیگر از دغدغه های سهامداران اطلاعات ارسالی در سامانه کدال بود که علاوه بر دغدغه سهامدارن در خصوص فاصله زمانی بین انتشار اطلاعات و رانت اطلاعات، ارسال اطلاعات مستقیم و بدون نظارت سازمان از سوی سهامداران مورد پرسش قرار گرفت که در این خصوص مدیر عامل شرکت بورس گفت: شفافیت یک اصل پایدار در بازار سرمایه است که هدف از انتشار مستقیم اطلاعات جلوگیری از رانت اطلاعاتی بوده. پس مدیرانی که اطلاعات را خارج از سیستم منتشر کنند در کمیته انضباطی با آنان برخورد می شود.

 

در ادامه این پرسش و پاسخ پرداخت سود سهام از طرف برخی از سهامداران مورد پرسش قرار گرفت و قالیباف در این خصوص گفت: بر اساس قانون تجارت شرکت ها موظف به پرداخت سود سهام پس از 8 ماه بعد از برگزاری مجمع هستند بنابراین چنانچه این سود در زمان مقرر پرداخت نشود سهامداران می توانند در سامانه شکایات از شرکت مذکور شکایت کنند البته در خصوص تغییر قوانین پرداخت سود سهام نیاز به تغییر قانون تجارت وجود دارد که این موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

 

وی در ادامه در خصوص DPS گفت: نماینده سازمان بورس در مجامع مخالف تقسیم سود نیست بلکه با پرداخت سودهای موهومی مخالفت می شود. 

 

 مدیر عامل شرکت بورس همچنین درخصوص اعتراض سهامداران به رفتار حقوقی ها و خرید و فروش های معنادار آنان در بازار گفت: حقوقی ها کارمند بورس نیستند و ما نمی توانیم رفتارهای آنها را کنترل کنیم یا آنها را مجبور به حمایت از بازار کنیم اما ما با حقوقی ها صحبت می کنیم و معمولا آنها به توصیه های ما عمل می کنند.

 

به گفته وی پیشنهاد اینکه مانع فروش حقوقی ها شویم و یا کدهای آنها را ببندیم قبلا یکبار آزمایش شده و برعکس جواب داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه سهامداران ذینفعان بازار سرمایه هستند، گفت: سیستم معاملاتی زمانی هنگ می کند که بازار پرمعامله است و زمانی بازار پرمعامله است که افراد پوزیشن های زیادی می گیرند و حجم سفارش ها بالا می رود. در این خصوص با شرکتی که نرم افزار را به شرکت بورس فروخته قرارداد بسته شده که به ما قول مساعد دادند تا مشکل در نسخه جدید برطرف شود.

 

 قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر نرم افزار سامانه معاملاتی با ورژن 2015 فعال است، تصریح کرد: این شرکت تا 7 الی 8 ماه آینده ورژن جدید نرم افزار معاملاتی را به بورس تحویل می دهد و این مشکل برطرف می شود. 

 

مدیر عامل شرکت بورس در بخش پایانی این نشست از سهامداران درخواست کرد تا به مسولان اعتماد کنند و گفت: از شما خواهش می کنم به ما کمک کنید تا چنین جلساتی به طور مداوم برگزار شود و ما نیز تا آنجایی که در اختیارمان است حتما پیگیری می کنیم که این مسائل به نتیجه برسد. 

 

قالیباف از سهامداران درخواست کرد تا برای جلسات موضوع های مشخصی مطرح شود تا به طور جسته و گریخته درباره چندین موضوع بحث نشود. وی در پایان به سهامداران قول مساعد برای برگزاری جلسه ای در بهمن ماه را داد.

 

کدخبر: 34553 تاریخ: 95/10/19 منبع: سنا

 

لینک خبر